In het kort
-
Rijdynamiek
Verwacht van de relatief bescheiden tweeliter van 245 pk geen sportieve topprestaties, daarvoor is de Macan niet gestroomlijnd genoeg en te zwaar. Om vlot met het verkeer mee te kunnen is er geen enkel probleem, mede dankzij de uitstekende gerobotiseerde bak. Maar vooral qua wegligging blijft de Macan de referentie in zijn segment, en stuur- en remgevoel sluiten daarbij aan. Het geheel is zo uitgekiend dat je ook met deze basiskrachtbron nog heel wat rijplezier kunt beleven.
-
Veiligheid
De belangrijkste veiligheidssystemen zijn standaard, maar verwacht van deze Macan niet dat hij semiautonoom rijdt. Het zicht rondom zou beter kunnen. Als je kiest voor de matrix-ledkoplampen, is de verlichting schitterend. Wat de passieve veiligheid betreft, ging extra aandacht naar de stijfheid van de (stalen) structuur en naar de passieve veiligheidsvoorzieningen. De achterste zijdelingse airbags zijn optioneel, knieairbags zijn er niet.
-
Comfort
Het mag op het eerste gezicht raar klinken, maar deze Macan is ook een zeer comfortabele auto, zeker met de optionele luchtvering, die ten stelligste aan te raden is. De uitstekende vering en stoelen zorgen voor een ongelooflijk comfort en geven je tegelijkertijd het gevoel thuis te komen in deze auto. De zitruimte achterin is behoorlijk, zonder meer, maar een vijfde passagier in het midden kan niet comfortabel zitten. De automatische airco werkt uitstekend.
-
Praktische kant
Instappen voor- of achterin is geen probleem, temeer daar de auto, als hij luchtvering heeft, eventjes door de knieën kan gaan. De standaarduitrusting is behoorlijk (dat mag wel voor die prijs), maar ook niet meer dan dat, de afwerking is bijzonder verzorgd. De achterklep gaat breed open en biedt toegang tot een vrij grote kofferruimte, waarvoor Porsche een handig opbergsysteem aanbiedt. De achterbankleuning kan in drie delen neergeklapt worden (40/20/40-verhouding).
-
Connectiviteit
Met de facelift heist de Macan zich weer op het niveau van de andere, recentere modellen binnen het eigen merk en binnen de groep. Een programmeerbaar instrumentenbord en een groot 11 duim aanraakscherm zijn van de partij, evenals alle connectiviteitsmogelijkheden die je van een moderne auto van dit kaliber mag verwachten. De haptische bediening van het scherm staat in schril contrast met de rist schakelaars die de hele middenconsole vullen.
-
Budget
Porsche geeft een gierige twee jaar als algemene waarborg, het vraagt heel veel geld voor zijn basisversie en staat met de hamer klaar zodra je in de optiecatalogus begint te snuisteren. Uiteraard beroept het zich daarbij ook op een doorgaans uitstekende inruilwaarde om dat exuberante prijzenbeleid te rechtvaardigen. Grote inspanningen werden geleverd om de krachtbronnen zo zuinig mogelijk te maken, maar asceten zullen Porsches wel nooit worden.
We zullen maar direct met de deur in huis vallen: de Porsche Macan is ook in basisversie de best rijdende SUV in zijn segment, zowel op het gebied van comfort als op dat van de wegligging. Hij is jammer genoeg ook veruit de duurste, zeker als je hem er wilt laten uitzien zoals het volgens velen een Porsche betaamt. De tweeliter-turbobenzine heeft enige moeite om deze Macan aan Porsche-waardige prestaties te helpen, maar ook daar maakt het onderstel veel goed. De binnenruimte is behoorlijk voor de klasse, de afwerking is top. Door de ronde koetswerkvormen is manoeuvreren een uitdaging en als je de merknaam eer wilt aandoen, moet je toch ook wel tellen op een aanzienlijke brandstofrekening. Maar al bij al hebben we nog maar zelden in een auto gereden waarin we ons als bestuurder direct zo thuis hebben gevoeld.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!