In het kort
-
Techniek
De drieliter-diesel van Jaguar/Land Rover biedt een soepele werking en een aangenaam karakter, goed bijgestaan door de uitstekende achttrapsautomaat. En voor liefhebbers van een meer dynamische rijstijl heeft de verzonken draaiknop plaatsgemaakt voor een mooie versnellingspook, terwijl de elektrische stuurbekrachtiging zich uitstekend van haar taak kwijt. Aan de pomp is de Range Rover Sport TDV6 ook zuiniger dan voordien, getuige ons testgemiddelde van 10,7 l/100 km.
-
Wegligging
Hij mag dan wel 420 kilo verloren zijn, maar dat maakt van de Range Rover Sport nog geen pluimgewicht. Omdat hij echter op een luchtvering staat die hem altijd uitstekende terreincapaciteiten garandeert, trekt Land Rovers jongste zich met zijn 2,1 ton behoorlijk goed uit de slag in bochten en rijgt hij opmerkelijk voorbeeldig haarspeldbochten aaneen. Het enige minpuntje is dat de langere wielbasis de draaicirkel met 12,6 meter nog 70 centimeter groter maakt dan voordien.
-
Veiligheid
De veiligheidsuitrusting van de Sport is geënt op die van de 'dikke' Range Rover. Je hebt dus standaard recht op zes airbags en een stabiliteitscontrole met koprolpreventie. Als optie kun je nog kiezen voor een dodehoekcontrole, een adaptieve snelheidsregelaar of een compleet systeem van surround-camera's. Voor terreinliefhebbers is ook een waaddieptesensor verkrijgbaar - de Range Rover Sport kan tot 80 centimeter water doorwaden.
-
Comfort
Net als de andere Range Rovers biedt de Sport een opmerkelijk compromis tussen comfort, dynamische efficientie en terreincapaciteiten. Het interieur, dat rechtstreeks is geïnspireerd op dat van de grote Range, is ook erg verzorgd. De in ruime mate aanpasbare rijhouding zou voor iedereen moeten voldoen, terwijl de achterpassagiers ook erg goed worden behandeld. En hoewel we enkele ergonomische probleempjes noteren, gaat het eerder om details dan om echt storende gebreken.
-
Praktische kant
De Range Rover Sport is langer en breder (7 centimeter in beide richtingen) dan zijn voorganger en biedt wat meer ruimte aan zijn passagiers achterin, maar ook wat meer koffervolume. In absolute zin is de 489 liter onder het bagagescherm eerder bescheiden gezien de afmetingen van de auto, maar het is wel 39 liter meer dan voordien. Er zijn voldoende bergvakken in het interieur (in de deuren en de consoles), maar helaas zijn ze door hun minder goede bereikbaarheid moeilijk bruikbaar.
-
Budget
De basisversie van de Range Rover Sport TDV6 (61.200 euro) wordt pas volgende zomer in productie genomen, zodat ongeduldigen verplicht zijn om een HSE-versie te kopen, die een flinke 73.200 euro kost. Voor die prijs is de Range Sport echter wel naar behoren uitgerust, of toch in elk geval volgens wat je van een auto van zijn stand mag verwachten. Omdat de optielijst lang en breedvoerig is, omvat ze heel wat kleine pleziertjes, die het budget echter wel stevig kunnen doen oplopen.
De Range Rover Sport onderging een geslaagde verjongingskuur: onder zijn grotere koetswerk schuilt zowel meer ruimte als een efficiënter rijgedrag. Hij is nog steeds onbetwistbaar een van de aangenaamst rijdende SUV's in zijn segment, en dat ondanks het feit dat hij in tegenstelling tot de meeste van zijn rivalen ook een echte terreinwagen blijft. Zelfs in de basisdieselversie TDV6 voldoet zijn verhouding prestaties-verbruik - een zwak punt bij het vorige model - nu perfect. En dan hebben we het nog niet gehad over de mooie dosis verfijning, rechtstreeks geleend bij de grote Range Rover, die hem nog eens zo verleidelijk maakt.