Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Range Rover Sport TDV6

Na bijna acht jaar begint de Range Rover Sport aan een tweede leven. Uiterlijk vormt hij een perfecte synthese van de 'kleine' Evoque en de 'grote' Range, maar onderhuids is hij nagelnieuw.

Prijs
NB
  • Score redactie 15.00 /20

Onder zijn nieuwe koetswerk, dat flink is gegroeid - maar dat nog steeds evenveel verleidt als we mogen afgaan op de vele spontane complimenten van heel wat bewonderaars tijdens deze test - is de Range Rover Sport in werkelijkheid afgevallen. Door afstand te doen van het stalen balkenchassis (dat hij destijds bij de Discovery had geleend) en over te schakelen op een geheel aluminium zelfdragend koetswerk - dat van de 'grote' Range - met daarbovenop nog wat gerichte gewichtsbesparende maatregelen, is de Range Rover Sport zo'n 420 kilo verloren. Dat alles komt uiteraard het algemene rijgedrag ten goede, naast de prestaties en het verbruik. Desondanks kunnen we hem nog steeds geen pluimgewicht noemen. Met de 2,1 ton die hij moet meezeulen, is deRange Rover Sport weliswaar niet meer het nijlpaard van het segment, maar hij is nog lang niet de lichtste. Zo geeft BMW voor zijn nieuwe X5 30d 50 kilo minder op. Met zijn lengte van 4,85 meter en zijn breedte van 2,07 meter is de Range Rover Sport gevoelig groter (7 centimeter in beide richtingen) dan zijn voorganger, maar zijn daklijn zakte een kleine centimeter. Doordat hij zijn platform nu deelt met de Range Rover, is ook zijn wielbasis een heel stuk gegroeid (+18 centimeter), wat uiteraard de binnenruimte ten goede komt, maar ook enkele onaangename gevolgen heeft voor de wendbaarheid in de stad, zoals we verder zullen zien.

  • Compromis comfort-weggedrag
  • Verzorgd interieur, comfort van hoog niveau
  • Afwerking, personaliseringsmogelijkheden
  • Alerte en (relatief) zuinige TDV6
  • Uitzonderlijk veelzijdige achttrapsautomaat
  • Gevrijwaarde terreincapaciteiten
  • Ophangingscomfort t.o.vvoorganger
  • Grotere buitenmaten, draaicirkel
  • Ietwat rauwe TDV6, vooral onder belasting
  • Verhouding buitenmaten-kofferruimte
  • Ergonomische details (armsteunen, bergvakken)
  • Verouderende aanraakinterface en navigatie

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker