In het kort
-
Rijdynamiek
Eenmaal op dreef wordt de Koleos sereen aangedreven door de 177 pk sterke 2.0 dCi, die echter weinig gewillig is onder 2.000 o/m. Dat helpt natuurlijk niet om deze zware SUV vlot op gang te krijgen, temeer omdat zijn CVT overdreven slipt bij het vertrekken. Hoewel hij weinig blijk geeft van pit en er liever een rustig tempo op nahoudt, rijdt de Koleos toch best efficiënt. Zijn remmen leveren onberispelijk werk, hoewel ze een gewicht van bijna 1.900 kilo in bedwang moeten houden.
-
Veiligheid
De Europese versies van de Koleos zijn uitgerust met een automatische noodremfunctie, een spoor-assistent, een dodehoekcontrole en een verkeersbord-herkenning. Naargelang van het uitrustingsniveau kan de Koleos zijn ledkoplampen ook automatisch laten overschakelen van dim- naar grootlicht. Standaard beschikt de auto over zes airbags (frontaal, lateraal voorin en gordijnkussens) en Isofix-bevestigings-punten op de buitenste zitplaatsen achterin.
-
Comfort
De comfortabel opgehangen Koleos weet oneffen-heden in het wegdek perfect te verteren. Op de versie Initiale Paris met gelaagde zijruiten blijkt de geluiddemping bovendien zeer verzorgd, net zoals het zitcomfort op de lederen stoelen. De Koleos onderscheidt zich ook door de royale zitruimte die hij de achter-passagiers biedt. De bestuurder zit 15 centimeter hoger dan in de Talisman en geniet een dominante rijhouding, die vaak wordt beschouwd als geruststellend.
-
Praktische kant
De brede deuren verzekeren een vlotte instap, zowel voor- als achterin. Ze reiken bovendien tot over de drempels, zodat je broekspijpen schoon blijven bij het uitstappen. Ondanks zijn royale afmetingen kan de Koleos echter niet uitpakken met een uitzonderlijk laadvolume (498 liter). En bovendien is de moduleerbaar-heid ook maar matig. In het beste geval kan de achterbankleuning worden in ongelijke delen worden neergeklapt. De afwerking van de Initiale Paris is verfijnd.
-
Connectiviteit
De Koleos heeft nu ook recht op R-Link 2, een over het algemeen volledige interface die evenwel wat aanpas-singsvermogen vergt om alles perfect te doorgronden. Maar ook na die gewenningsperiode zijn nog altijd veel handelingen nodig om een bepaald doel te bereiken. Het ‘topklasse’ audiosysteem van Bose, dat wordt aangeboden op de versie Initiale Paris, lijkt ook minder overtuigend dan de systemen die we gewoonlijk bij de concurrentie tegenkomen op dit niveau.
-
Budget
De Koleos is niet goedkoop. Reken op een minimum-prijs van 32.000 euro. En als u naar de topversie Initiale Paris lonkt, moet u daar nog eens 10.000 euro bijtellen… Gelukkig krijg je voor dat geld wel een riante standaarduitrusting terug. En de (schaarse) opties blijven nog betaalbaar. Uitgerust met zijn 2.0 dCi, zijn CVT-bak en zijn vierwielaandrijving is de Koleos daarentegen wel een stevige drinker: moeilijk om in deze configuratie minder dan 9,5 l/100 km te verbruiken…
De nieuwe Koleos komt zonder twijfel beter gewapend in het strijdperk om het Europese publiek te verleiden. Niet alleen technisch, maar ook esthetisch… Deze comfortabele, ruime en modern uitgeruste SUV beschikt voortaan over onmiskenbare troeven. Maar met zijn beperkte motorgamma en zijn architectuur met maximaal vijf zitplaatsen zal hij toch hard moeten vechten om het hoofd te kunnen bieden aan een strijdlustige concurrentie… En dan hebben we het nog niet eens gehad over de interne rivaliteit met de Kadjar, de Grand Scénic en de Espace.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!