In het kort
-
Wegligging
De 2.0 dCi 150 is wel soepel, maar mist spierkracht bij erg lage toeren, waardoor je moet terugschakelen om fatsoenlijk te kunnen hernemen. Het geluid dat hij produceert, wordt echter prima gedempt. Een automaat wordt enkel aangeboden voor de 175 pk-versie. Het stuur centreert erg goed (altijd goed voor de koersstabiliteit bij hoge snelheid), maar mist feedback en is te licht. Deze afstelling - die op geen enkele manier te rechtvaardigen is - doet enigszins afbreuk aan het rijplezier.
-
Veiligheid
Renault levert meestal uitstekende remsystemen af, en de Latitude wijkt niet van die traditie af, noch qua vermogen noch qua fadingbestendigheid. De chassisafstelling roept echter vragen op. De te weke schokdemping houdt koetswerkbewegingen niet onder controle, wat de nauwkeurigheid op een slecht wegdek sterk aantast. En dat is erg jammer voor een auto met Renault-badge. De Latitude verraadt ook zijn afkomst op uitrustingsvlak, doordat tal van sensoren ontbreken...
-
Comfort
De gebrekkige schokdemping komt anderzijds wel het comfort ten goede, en met name de filtering van kort op elkaar volgende wegon effenheden. Ook de demping van de verschillende geluidsbronnen blijkt erg verzorgd. De binnenruimte is uitstekend voorin, maar achterin valt de hoofdruimte tegen. Verder is de rijhouding te 'Koreaans' (het stuur valt te laag), maar we kunnen ons troosten met een airco met luchtionisator in de Initiale, een primeur.
-
Praktische kant
De Latitude is een brave, maar niet bijzonder functionele vierdeursberline. De standaarduitrusting is weliswaar erg compleet, maar de afwerking doet soms iets te plastiekerig aan. Verder zijn er niet genoeg opbergmogelijkheden in het interieur, is het kofferdeksel niet handig te bedienen en is het laadvolume niet meer dan matig voor een auto in deze klasse en met deze buitenafmetingen. Gelukkig is de achterbank standaard neerklapbaar (zij het enkel de rugleuning).
-
Budget
De Latitude is een koopje. Hij is zelfs minder duur dan zijn Koreaanse rivalen, zonder minder uitrusting te bieden. Dat is al veel en het zal zeker de pil van het matige verbruik van de 2.0 dCi verzachten. Ondanks zijn uiterst gunstige prijszetting geniet de Latitude niet de uitgebreide garanties die Koreaanse producten doorgaans kenmerken. Bovendien valt nog af te wachten hoe hij het zal doen op de tweedehandsmarkt. Wellicht zal dat niet uitzonderlijk zijn...
De Renault Latitude is een serieuze en erg comfortabele berline die wordt aangeboden voor een prijs die iedere concurrentie tart. Hij is echter te laks op heel wat vlakken (afwerkingsdetails, rijplezier, veiligheidsuitrusting) om een perfect geloofwaardig alternatief te kunnen vormen in het E-segment. Je moet hem dus nemen voor wat hij is, namelijk een tussenoplossing om de klanten - en de hoge functionarissen van de Franse staat - nog wat geduld te doen oefenen tot de echte vervanger van de Vel Satis er komt, die gepland is voor 2014.