In het kort
-
Rijdynamiek
Ondanks zijn holle karakter onder 1.600 o/m is de 1.6 dCi 130 nog altijd een bijzonder aangename motor, die uitpakt met voldoende pittige prestaties. De versnellingsbak schakelt soms stroef, maar pakt uit met een perfecte spreiding die maakt dat je het potentieel van de motor ten volle kunt benutten. De wegligging is al even aangenaam, want nauwkeurig, zowel in rechte lijn als in bochten. En de remmen zijn echt onverwoestbaar, wat typisch is voor een Renault.
-
Veiligheid
De Mégane biedt nagenoeg alle veiligheidsuitrusting aan die je elders ook vindt. Er is de adaptieve snelheidsregelaar met noodremfunctie, maar ook de dodehoekcontrole en de spoorassistent (wel enkel passief). Ook op het vlak van de passieve veiligheid is alles aanwezig: van airbags tot Isofix-bevestigingspunten, niets ontbreekt. Een parkeerhulp is standaard en een automatische parkeerassistent kost een bescheiden 400 euro.
-
Comfort
De Mégane is een comfortabele middenklassebreak dankzij een ophanging die alle soorten oneffenheden in het wegdek goed verteert, maar ook dankzij een degelijke demping van geluidsbronnen allerhande. Dat is bijzonder rustgevend tijdens lange ritten. De stoelen zijn vrij van kritiek, zeker die van de Bose Edition, waarvan de flanken versterkt zijn. De langere wielbasis resulteert in iets meer beenruimte achterin dan in de berline.
-
Praktische kant
Hét argument van de Grandtour is natuurlijk zijn laadvolume. Dat bedraagt in minimumconfiguratie 521 liter, wat ongeveer overeenkomt met dat van de vorige generatie. De verzorgdere lijn en het aflopende dak verkleinen het maximumvolume echter met zo’n 100 liter. Gelukkig wordt dat gecompenseerd met een erg uitgekiende moduleerbaarheid, dankzij de neerklapbare voorste passagiersstoel, die maakt dat je voorwerpen tot 2,70 meter lang kunt vervoeren.
-
Connectiviteit
De connectiviteit wordt verzorgd door het R-Link 2-systeem, met ofwel een horizontaal scherm van 7 duim ofwel een verticaal van 8,7 duim. In de praktijk blijkt dat laatste handiger doordat de navigatiekaarten in de rijrichting worden weergegeven. Het systeem is compleet, maar de interface zondigt door een gebrek aan alertheid. Met andere woorden, het zou allemaal wat vloeiender mogen en de organisatie van de menu’s zou wat eenvoudiger kunnen.
-
Budget
Met een prijs van meer dan 28.000 euro is de Mégane Grandtour 1.6 dCi geen koopje. Hij pakt echter uit met een gulle standaarduitrusting, met onder andere een spoorassistent en een snelheidsregelaar, maar ook de R-Link 2-interface in de versie met het horizontale scherm van 7 duim. Mooi meegenomen is het lage verbruik, wat een rijbereik van 750 kilometer oplevert. Renault blijft weinig vrijgevig op het vlak van garanties, maar de dekking kan worden verlengd.
De Mégane Grandtour stelt niet teleur. Zijn koffer van 521 liter is misschien niet de ruimste van het segment, maar hij behoort wel tot de meest praktische, dankzij het Moduleerbaarheidspack, dat een neerklapbare voorste passagiersstoel en een kofferindelingssysteem omvat. Voeg daar nog een uitstekend rijcomfort aan toe, een volledige uitrusting en een krachtige en spaarzame 1.6 dCi 130, en je hebt een homogeen model dat thuishoort in de kopgroep van de categorie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!