In het kort
-
Rijdynamiek
Met zijn R135-motor heeft de Zoé aan pit geen gebrek. Door de afwezigheid van een versnellingsbak verlopen de versnellingen perfect lineair en zonder de minste schokken, wat het rijden alleen maar aangenamer maakt. De ophanging ondersteunt het koetswerk prima en maakt zelfs een gespierde rijstijl mogelijk. Het stuur had een tikkeltje lichter mogen zijn bij het manoeuvreren. Het regeneratieve remsysteem is efficiënt en het pedaal voelt vrij natuurlijk aan.
-
Veiligheid
Bij zijn beoordeling door het onafhankelijke EuroNCAP in 2013 kreeg de Zoé al een uitstekende vijf sterren, met een score van 89 procent voor de bescherming van volwassen inzittenden en van 80 procent voor meerijdende kinderen. De criteria van EuroNCAP zijn intussen weliswaar verstrengd, maar met zijn nieuwe rijhulpsystemen (en de veel efficiëntere ledkoplampen) zou de Zoé alsnog een topscore moeten kunnen behouden.
-
Comfort
De Zoé geniet een goede koetswerkondersteuning, maar vertoont een wat stug wegcontact. Voor een auto met vooral een stadsroeping mocht de schokdemping wat zachter zijn, al hebben de optionele wielen van 17 duim op onze testauto daar vast iets mee te maken. Ook zijn de stoelen aan de harde kant en missen ze zijdelingse steun. Zelfs die van de bestuurder heeft geen hoogteregeling. Achterin zitten volwassenen met opgetrokken knieën.
-
Praktische kant
Dankzij de grote deuren en de vrij hoge zittingen vormt de instap geen probleem. De praktische aspecten zijn doordacht, zeker voorin. Minder leuk voor de achterpassagiers is dat de voorstoelen zo omvangrijk zijn, waardoor ze het zicht belemmeren. De standaarduitrusting is erg degelijk. Het volume van de koffer volstaat voor dagelijks gebruik, maar de dubbele bodem is een accessoire. Nochtans is hij erg nuttig, al was het maar om je laadkabel eronder kwijt te kunnen.
-
Connectiviteit
In de Intens is de geconnecteerde navigatie standaard. Zo kun je een bestemming die je thuis hebt opgezocht via de app My Renault, eenvoudigweg doorsturen naar de auto. Met diezelfde toepassing kun je verschillende parameters controleren, waaronder de laadstatus en het resterende rijbereik. Het grote centrale scherm is niet erg discreet, maar het is in de praktijk echt intuïtief en gebruiksvriendelijk. De Zoé telt vier USB-aansluitingen, waarvan twee achterin.
-
Budget
De Zoé heeft pas om de 30.000 kilometer een onderhoudsbeurt nodig, maar enkel de B-Rent-versie (met huurbatterij) krijgt pechbijstand mee. Met een gekochte batterij is de Zoé duurder dan zijn rivalen, maar zijn standaarduitrusting is wel uitgebreider, terwijl hij ook een krachtiger interne lader meekrijgt, waarmee aan een 22 kW-laadpunt de batterij in 3 uur weer vol is. In de praktijk ligt het rijbereik (zonder bijzondere inspanningen) rond de 300 kilometer.
Na acht jaar is de Zoé volwassen geworden, en dankzij subtiele stilistische evoluties vertoont hij nog niet de minste rimpel in vergelijking met zijn recentere rivalen. Kortom, net als goede wijn wordt hij beter met de jaren. We denken dan in de eerste plaats aan de vooruitgang op het vlak van het rijbereik, dat meer dan verdubbeld is sinds het begin, hoewel de motor krachtiger is geworden en de afmetingen van de batterij zelf niet veranderden. Verder ging ook de veiligheidsuitrusting erop vooruit, evenals de kwaliteitsindruk. Alleen had het rijcomfort baat gehad bij een iets zachtere ophanging. De optionele zeventienduimwielen van onze testauto mijden zou op dat vlak waarschijnlijk al veel doen, maar dat zou dan beslist gevolgen hebben voor het weggedrag, dat met die grote velgen onberispelijk is. Verder blijft de aankoopprijs voor een stadsauto van dit formaat natuurlijk vrij hoog. Een kritiek waarop Renault reageert met de mogelijkheid om de batterij te huren. Welke formule het voordeligst uitkomt, moet ieder voor zich berekenen, maar in ieder geval is deze Zoé R135 Z.E. 50 erg geslaagd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!