Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Renault Zoé

In het kort

  • Techniek

    Een elektromotor is een heel andere wereld. Het ogenblikkelijke koppel, de voorbeeldige soepelheid en het ontbreken van trillingen, het is allemaal een waar genot. De Zoé haalt de stress uit het autorijden, vooral in de stad. Maar ook daarbuiten, op secundaire wegen, verleidt deze veelzijdige stadswagen door zijn gewillige en zachte aandrijfgeheel. Zijn verbruik is erg redelijk en - nog belangrijker - het door de boordcomputer aangekondigde rijbereik klopt.

  • Wegligging

    De uiteraard elektrische stuurbekrachtiging is nauwkeurig en vrij direct: het in de hoogte regelbare stuur garandeert elke bestuurder een goede rijhouding, ook al is de stoel niet in de hoogte verstelbaar. Het regeneratieve remsysteem is een toonbeeld van efficiëntie: het is altijd goed doseerbaar, maar ook krachtig. Het rijgedrag is dat van een brave stadswagen, al moeten we vaststellen dat de Michelin Energy EV-banden niet dezelfde grip bieden als de normale Energy-banden.

  • Veiligheid

    Erg uitgebreid kun je de veiligheidsuitrusting van de Zoé niet noemen. We tellen slechts vier airbags (zijdelingse gordijnairbags voorin, frontale airbags), een ESP en drie Isofix-aansluitingen, waaronder een voor de passagiersstoel vooraan. Anderzijds is het vruchteloos zoeken naar een voetgangerbescherming (automatisch remsysteem) en een dodehoekcontrole of spoorassistent. Echt abnormaal is dat natuurlijk niet: al die randsystemen verbruiken elektriciteit en dat is niet goed.

  • Comfort

    Hoewel de ophanging vrij goed gedempt is, reageert ze behoorlijk stug op kasseiwegen en vooral op dwarsnaden. Op dat gebied scoort de Nissan Leaf bijvoorbeeld beter. We waarderen de Zoé echter om zijn keurige rijhouding en zijn plaatsaanbod (op de beperkte hoofdruimte achterin na). De verwarming met warmtepomp bespaart weliswaar kostbare kilowatts, maar blijkt bij bijzonder koud weer minder doeltreffend dan een klassiek systeem met weerstanden.

  • Praktische kant

    De hoogte van de Zoé vergemakkelijkt de toegang tot het interieur. Dat is te danken aan de royale deuruitsnijdingen, maar ook aan de grote achterklep, die toegang geeft tot een interessant koffervolume. De achterbank kan net als bij 'gewone' auto's worden neergeklapt, zij het slechts in één geheel. De afwerking ontgoochelt, want die is niet beter dan die van een Clio. Het gebruik van harde plastics stoort, vooral bij zonnig weer, waar je last hebt van hinderlijke reflecties in de voorruit.

  • Budget

    De Zoé is erg betaalbaar en de huurbatterijen maken het mogelijk om de kosten te spreiden. Maar met ten minste 79 euro per maand moet je al meer dan 34 kilometer per dag afleggen om hun huurprijs te compenseren. Ondanks zijn interessante prijsstelling kan de Zoé niet rivaliseren met de benzine- en dieselmodellen uit zijn klasse. En dan zwijgen we nog over de hoge stroomprijs aan de weinige openbare laadpalen, of over de prijs van de verplichte Wall-Box-laadinfrastructuur.

Renault Zoé
Conclusie / Renault Zoé

Als een soort van apotheose van de elektrische strategie van de groep Renault-Nissan brengt de Zoé heel wat bij aan de prille wereld van de elektrische auto's. Zijn voornaamste pluspunt is zijn interessante rijbereik, met dank aan nieuwe technologieën zoals het erg doeltreffende regeneratieve remsysteem. Dankzij het gemiddelde rijbereik van 110 tot 130 kilometer wordt deze Zoé een van de eerste dagelijks bruikbare elektrische auto's - samen met de Nissan Leaf, die zijn rijbereik recent ook zag toenemen (tot 199 kilometer over de normcyclus). Bovendien weet hij zich te onderscheiden door een opmerkelijk rijplezier, de totale afwezigheid van parasietgeluiden en een erg functioneel interieur. Het enige minpuntje: de onmogelijkheid om snel even aan een huis-tuin- en keukenstopcontact te herladen wanneer er geen laadpaal in de buurt is, zal het enthousiasme van (in de eerste plaats particuliere) klanten ongetwijfeld temperen. Hoewel Renault werkt aan een oplossing voor die lacune, verpest dat het plaatje toch. In afwachting van een nieuwe generatie elektrische voertuigen met supersnel herlaadbare batterijen is de Zoé echter wel een van de meest geslaagde elektrische wagens op de markt, die perfect als tweede wagen kan fungeren, al liggen zijn gebruikskosten nog steeds hoger dan die van een Clio diesel.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker