In het kort
-
Techniek
In zijn recentste en krachtigste uitvoering is de V12 met dubbele drukvulling een beest: heel krachtig, bijzonder soepel, levendig en tegelijkertijd geruisloos. De achttrapsautomaat van ZF past daar perfect bij, zeker doordat hij kan anticiperen op basis van de GPS-data. Het verbruik hangt af van het humeur en de haast van de bestuurder en kan dan erg sterk variëren, in een verhouding van 1 op 2 of zelfs meer. De tankinhoud is in dat licht misschien iets te krap.
-
Wegligging
Het tandheugelstuur met hydraulische bekrachtiging kreeg een wat zwaardere afstelling dan in de Ghost, maar voelt toch nog licht aan – een Rolls rij je met de vingertoppen. De remmen zijn krachtig en fading-bestendig en zeer goed doseerbaar. In rechte lijn is deze coupé onverstoorbaar, in bochten is hij lichtvoetiger dan zijn soortgenoten en rolt hij een stuk minder. De trekkracht is in normale omstandigheden goed, doordat 50 procent van het gewicht op de achterwielen rust.
-
Veiligheid
Wat de actieve veiligheid betreft, is de Wraith uiteraard voorzien van de nodige stabiliteitscontrolesystemen en verder kan hij een beroep doen op (bijna) alle rijhulpsystemen die ook bij BMW worden aangeboden. Het is alleen jammer dat je zelfs op deze auto voor de meeste daarvan nog moet bijbetalen. Qua passieve veiligheid situeert deze Rolls zich in de betere middenmoot, maar gezien het prijskaartje had het toch nog iets meer mogen zijn.
-
Comfort
De Wraith schittert door zijn comfort, ook al gaat het hier om de sportiefste Rolls-Royce ooit. De luchtvering met gestuurde schokdemping filtert haast alles, enkel het geluid van de relatief lage en brede banden sijpelt wat door naar het interieur. Je zit goed op iets sportievere stoelen, achterin is voldoende ruimte om van deze coupé een echte vierzitter te maken. De erg efficiënte klimaatregeling laat zich bedienen via heel minutieus verstelbare draaiwielen.
-
Praktische kant
Aan de instap moet je even wennen, omdat het grote portier ‘omgekeerd’ opengaat. Achterin plaatsnemen is geen sinecure, maar gelukkig schuift de dikke voorstoel elektrisch weg. De standaarduitrusting zou iets uitgebreider mogen zijn voor een auto die bijna 300.000 euro kost. Op de afwerking valt niks aan te merken. Met 470 liter is de kofferruimte niet bijster groot voor zo’n forse auto en uitbreidingsmogelijkheden zijn er niet. Je kunt wel tassen of picknickmanden op maat bestellen.
-
Budget
De Wraith is uiteraard zeer duur, maar het blijft schappelijk naar Rolls-Royce-standaarden. Qua onderhoud en garantie toont de prestigieuze Britse constructeur zich guller dan de concurrenten, maar hetzelfde kan niet gezegd worden over de standaarduitrusting of de prijs van de opties. De inruilwaarde van een Rolls blijft doorgaans vrij hoog: het is zoals met dure horloges, je koopt een Rolls-Royce bij wijze van spreken niet alleen maar voor jezelf...
Natuurlijk moeten we melding maken van de (eigenlijk) aberrant hoge prijzen voor de Wraith en voor zijn opties, maar als je daarbij blijft stilstaan, heeft al het volgende geen reden. Of om het met een boutade van een vroegere Rolls-Royce-woordvoerder te zeggen: “Wie naar de prijs moet vragen, kan hem niet betalen.” De Wraith mag echter niet ontbreken op het verlanglijstje van mensen die het zich kunnen veroorloven en die op zoek zijn naar de ultieme langeafstandscruiser. Een auto die zijn inzittenden vele honderden kilometers ver brengt in alle comfort en sereniteit, zodat je bij aankomst eerder uitgerust dan afgepeigerd uit de auto stapt. Voor dit soort auto werd ooit het begrip gran turismo uitgevonden.