- Score redactie 15.62 /20
Sportief verleden
Hoewel je het op het eerste gezicht niet zou zeggen, heeft het aristocratische Rolls-Royce – 110 jaar jong intussen – ook een sportief verleden, dat teruggaat tot de twee oprichters van het Britse merk. Terwijl je aan de ene kant de ingenieur Henry Royce had, die handelde naar het adagium “Take the best that exists, and make it better; when it does not exist, design it”, was er aan de andere kant Charles Rolls. Naast zakenman was Rolls ook een rasechte avonturier, die zijn vertier vond in racen met motoren, ballonnen en zelfs vliegtuigen. Die laatste werden in 1911 zijn dood, maar zijn vennoot zette de weg verder en zo won ene Don Carlos de Salamanca in 1913 de eerste Grote Prijs van Spanje in een Rolls-Royce Silver Ghost.
Moeiteloos rijden
De overlevering wil dat de edelman na de dolle rit van meer dan 300 kilometer vrij relaxed uit zijn wagen stapte. Die notie van ‘effortless driving’ (lees: haast moeiteloos rijden) zit ook vandaag nog in de genen van het merk ingebakken en ligt aan de basis van de krachtigste en sportiefste Rolls-Royce van na de oorlog, de Wraith. De naam verwijst naar een gelijknamig model uit de jaren dertig, maar ook naar een etherisch schepsel, verwant aan geesten (Ghost) en spoken (Phantom).
- Volwaardige Rolls
- Indrukwekkende prestaties
- Bijzonder hoogstaand rijcomfort
- Plezierig en dynamisch weggedrag
- Echte vierzitscoupé
- Materiaalkeuze en afwerking
- Buitenmaten-binnenruimte, gewicht
- Vrij kleine, niet-moduleerbare kofferruimte
- Standaarduitrusting, dure opties
- Verbruik kan oplopen
- Intap achterin kan beter
- Zicht rondom en achteruit (reflecties)
In dit artikel : Rolls-Royce, Rolls-Royce Wraith