Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Seat Exeo 2.0 TDI 140 & 2.0 TFSI

Seat Exeo 2.0 TDI 140 & 2.0 TFSI #1

In het kort

  • Wegligging

    De TDI 143 en 170 zijn TDI’s van de jongste generatie, met een gemeenschappelijke inspuitbuis, piëzo-elektrische injectoren en een partikelfilter. Allebei zijn ze bijzonder soepel en elastisch, maar de 170 pk-versie heeft een langere adem. Ze worden gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak, en daarover hoort u ons niet klagen. De variabele stuurbekrachtiging Servotronic die standaard is voor de 2.0 TDI 170, maakt dynamisch rijden wat minder aangenaam. Volgens ons is de basisbekrachtiging dan ook de beste oplossing.

  • Veiligheid

    De Seat Exeo, die technisch gebaseerd is op een Audi A4 van de vorige generatie, draagt zijn motoren overlangs, iets voor de vooras. Door de wijzigingen die de Spaanse ingenieurs aanbrachten aan de ophanging, pakt de Exeo uit met een goed dynamisch weggedrag, terwijl de basiskwaliteiten van het Audi-onderstel, met name comfort en veiligheid, behouden blijven. Standaard zijn er drie paar airbags (frontaal, lateraal voorin en gordijnkussens) en als optie zijn nog twee laterale exemplaren in de rugleuning van de achterbank verkrijgbaar.

  • Comfort

    Gezien de buitenafmetingen is de binnenruimte niet uitzonderlijk. Het interieur is daarentegen uitnodigend voor de bestuurder, want de rijhouding is perfect en de bedieningsorganen zijn heel intuïtief en aangenaam. De demping van motorgeluiden blijkt erg geslaagd, die van windgeluiden kan echter beter. Alle versies zijn standaard uitgerust met een automatische airco met twee zones.

  • Praktische kant

    De instap naar de voorste plaatsen is uitstekend, die naar de achterste iets minder goed. Het koffervolume bedraagt in klassieke configuratie al een royale 460 liter, maar kan worden uitgebreid tot 720 liter door de rugleuningen van de achterbank neer te klappen. Niet slecht voor een berline... De standaarduitrusting is goed (tenminste vanaf het tweede niveau) en de afwerking degelijk, maar er zijn jammer genoeg te weinig bergruimte (geen enkele achterin), wat vervelend kan zijn tijdens lange ritten.

  • Budget

    Onze twee TDI’s vertonen niet alleen allebei een aangenaam karakter, maar slagen er ook in om zuinig te zijn. Ons gemiddelde testverbruik van respectievelijk 7,1 en 7,6 l/100 km voor de 2.0 TDI 143 en 170 leek ons in ieder geval zeer aanvaardbaar, vooral gezien de prestaties. Bovendien is de tank vrij groot (70 liter), waardoor je een heel eind kunt rijden vooraleer je moet bijtanken. Zoals vaak bij Seat werd geprobeerd om de prijzen zo competitief mogelijk te houden. En daar kunnen we natuurlijk alleen maar blij om zijn.

Seat Exeo 2.0 TDI 140 & 2.0 TFSI
Conclusie / Seat Exeo 2.0 TDI 140 & 2.0 TFSI

De Exeo bouwen op basis van een oude Audi was voor Seat de ideale oplossing – kwalitatief, maar ook en vooral financieel gezien – om snel en efficiënt toe te treden tot de categorie van de premium berlines en tot de fleetmarkt. Voor 25.350 euro (basisversie 2.0 TDI 143) – zo’n 2.500 euro minder dan wat Audi destijds vroeg voor een A4 met vergelijkbare motor en uitrusting – is deze Exeo ook een koopje voor de liefhebber, die op die manier kan beschikken over een beproefd onderstel, zowel qua comfort als qua veiligheid (en dankzij de nieuwe afstelling van de ophanging ook qua weggedrag), een degelijk interieur met kwaliteitsvolle materialen en een solide en bijdetijdse uitrustingsbasis. Alles bij elkaar zullen alleen de aanhangers van sensuele lijnen en van op emoties gebaseerd design (waarvan we tot dusver dachten dat het onlosmakelijk met de modellen van het merk verbonden was...), teleurgesteld zijn. Maar alle anderen zullen deze recyclage waarschijnlijk een geslaagde operatie vinden.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker