Detailtests / Seat Exeo 2.0 TDI 140 & 2.0 TFSI
Met de Exeo werkt Seat de vroegere Audi A4 opnieuw tot leven. De Spanjaard heeft echter wel recht op een specifieke ophanging en op de nieuwste generatie TDI-motoren.
- Score redactie 15.04 /20
De Exeo bouwen op basis van een oude Audi was voor Seat de ideale oplossing - kwalitatief, maar ook en vooral financieel gezien - om snel en efficiënt toe te treden tot de categorie van de premium berlines en tot de fleetmarkt. Voor 25.350 euro (basisversie 2.0 TDI 143) - zo'n 2.500 euro minder dan wat Audi destijds vroeg voor een A4 met vergelijkbare motor en uitrusting - is deze Exeo ook een koopje voor de liefhebber, die op die manier kan beschikken over een beproefd onderstel, zowel qua comfort als qua veiligheid (en dankzij de nieuwe afstelling van de ophanging ook qua weggedrag), een degelijk interieur met kwaliteitsvolle materialen en een solide en bijdetijdse uitrustingsbasis. Alles bij elkaar zullen alleen de aanhangers van sensuele lijnen en van op emoties gebaseerd design (waarvan we tot dusver dachten dat het onlosmakelijk met de modellen van het merk verbonden was...), teleurgesteld zijn. Maar alle anderen zullen deze recyclage waarschijnlijk een geslaagde operatie vinden.
- Algemeen werkingscomfort
- Rijhouding, bedieningsorganen
- Afwerking interieur
- Volledige standaarduitrusting (Style en Sport)
- Verhouding prestaties-verbruik
- Interessante prijs
- Demping windgeluiden niet perfect
- Krap interieur, vooral achterin
- Beperkte opbergmogelijkheden
- Automaat niet verkrijgbaar
- Seat-identiteit?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
De concurrenten
Toyota Avensis Sedan 2.0 D-4D Luna
Opel Insignia 5d 2.0 CDTI 110 Edition
Mazda Mazda6 5d 2.0 CDVi Active
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands