In het kort
-
Techniek
De nieuwe driecilinder is een bijzonder pittig motortje met een karaktervol geluid. Voor zijn 60 pk en 95 Nm zet hij behoorlijke prestaties neer. Daarvoor moet je als gevolg van de lange overbrengingsverhoudingen wel regelmatig terugschakelen, maar dat is met deze vijfbak zeker geen straf. Een gemiddeld testverbruik van 5,1 l/100 km is aanvaardbaar, maar wie een beetje oplet, zal er probleemloos in slagen het normverbruik van 4,1 l/100 km te benaderen.
-
Wegligging
In zijn GreenTec-uitvoering heeft de Skoda Citigo een zogenaamd sportonderstel, wat volgens ons een beetje te veel eer is voor een 15 millimeter lagere ophanging die de wegligging nauwelijks beïnvloedt. De nog steeds soepel afgeveerde Citigo kampt met voelbare koetswerkbewegingen, maar brengt de bestuurder maar zelden in de problemen, mede dankzij het goed functionerende ESP. Alleen het indirecte stuur durft wel eens vervelend te zijn.
-
Veiligheid
De Skoda Citigo behaalde vijf sterren bij de EuroNCAP-beoordeling, met dank aan het stevige koetswerk. Qua airbags zijn er frontale kussens en zijdelingse exemplaren die het hoofd en de borstkas beschermen. Achterin zijn Isofix-bevestigingspunten te vinden. ESP is standaard en de Citigo kan worden uitgerust met een City Safe Drive-systeem, dat de auto tot stilstand afremt wanneer bij lage snelheden een botsing dreigt. Het weggedrag is geruststellend.
-
Comfort
Tijdens acceleraties laat de motor zich duidelijk horen, maar dat is niet onaangenaam. Bij lage belasting draait hij stil en zonder trillingen. De ophanging absorbeert de oneffenheden in de weg moeiteloos. De voorstoelen zitten goed, maar het enkel in de hoogte verstelbare stuur maakt dat niet iedereen een optimale zithouding zal kunnen vinden. Achterin is er voldoende ruimte voor twee volwassenen. De goed functionerende manuele airco is een optie.
-
Praktische kant
De relatief lange wielbasis komt de binnenruimte ten goede en dankzij de twee extra deuren, die in een bijna rechte hoek openzwaaien, is de instap naar de achterste zitplaatsen makkelijk. De opbergruimtes voldoen, maar een open handschoenkastje in een stadsauto (basisversie) getuigt van misplaatste zuinigheid. De koffer is niet zo praktisch en onder andere door de afwezigheid van een verschuifbare achterbank onvoldoende moduleerbaar.
-
Budget
Alleen in zijn topversie kost de Citigo zonder opties net iets meer dan 10.000 euro. Wie geen te hoge comforteisen stelt, vindt in de basisversie een veilige en kwalitatief hoogstaande, maar wel karig uitgeruste auto, onder andere zonder stuurbekrachtiging. Een manuele airco en een radio staan voor alle versies op de optielijst. Dankzij zijn CO2-uitstoot is de Citigo vanuit fiscaal oogpunt interessant, en daar heb je met deze motor niet eens de GreenTec-versie voor nodig.
De Skoda Citigo is geen uitblinker, maar kent ook geen echt zwakke punten. Hij ziet er goed uit, is degelijk gebouwd en straalt kwaliteit uit. Binnenin scoort hij goed dankzij de ruimte en het comfort. Zowel het zitcomfort als het rijcomfort, dankzij de soepele ophanging en de goede geluiddemping, maakt van de Citigo een aangename auto. Alleen voor functionaliteit en moduleerbaarheid ligt de score wat lager. Dat wordt dan weer gecompenseerd doordat de Citigo wordt aangeboden voor een interessante basisprijs en standaard kan terugvallen op een complete veiligheidsuitrusting, ESP inclusief.