Detailtests / Skoda Citigo 1.0 60 Greentec
De kleine stadsauto wordt een mooie toekomst voorspeld. We zijn benieuwd of de Citigo, de eerste vertegenwoordiger van Skoda in dit competitieve segment, er zijn plaats kan opeisen.
- Score redactie 14.00 /20
Het is geen geheim dat de Skoda Citigo gebaseerd is op de Volkswagen Up en bijgevolg ook zeer nauw verwant is met de Seat Mii. Technisch zijn de drie modellen quasi identiek en zelfs inzake design zijn er geen spectaculaire verschillen te noteren. De uitgesproken doosvorm springt dan ook tevens hier meteen in het oog. Om op een zo klein mogelijke oppervlakte een zo groot mogelijke binnenruimte te creëren werd gekozen voor een lange wielbasis. Samen met zijn neefjes heeft de Citigo met 2,42 meter de langste wielbasis in zijn segment. Zo staan de voor- en achterwielen liefst 12 centimeter verder uiteen dan die van de Fiat 500, Fiat Panda of Ford Ka. Andere ingrediënten om de inzittenden voldoende Lebensraum te garanderen zijn de ver doorgetrokken vlakke daklijn en de loodrechte achterkant. Dat alles levert achterin zowel voldoende hoofd- als beenruimte op om de Citigo een volwaardige vierzitter te noemen, wat in dit segment vrij zeldzaam is. Het motoraanbod is op dit moment beperkt tot een 999 cc kleine driecilinder met naar keuze 60 of 75 pk. Van allebei bestaat ook een zuinigere GreenTec-versie.
- Pittige driecilinder
- Fabricagekwaliteit
- Uitstekende geluiddemping
- ESP standaard
- Algemeen comfort
- Verhouding buitenmaten-binnenruimte
- Moeilijk toegankelijke koffer
- Verbruik zeer afhankelijk van rijstijl
- Karige basisuitrusting
- Slechts vierzitplaatsen
- Indirect stuur
- Koetswerkbewegingen
In dit artikel : Skoda, Skoda Citigo
Tests
Onze tests
De concurrenten
Volkswagen Up! 3p 1.0 60 BMT Up
KIA Picanto 3d 1.0 Lounge
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands