In het kort
-
Rijdynamiek
De Karoq voelt aan als het verlengstuk van de goede huisvader: redelijk, voorspelbaar en veilig. Op de 1.5 TSI kun je vertrouwen, zonder al te hoge eisen te stellen. Dankzij het al bij al lage voertuiggewicht weet deze viercilinder er de vaart in te houden zonder dat hij tot het uiterste hoeft te gaan. Het rijgedrag blijft veilig voorspelbaar, en de remmen blijven ook na herhaaldelijke zware manoeuvres op niveau presteren. Een echte middenmoter dus.
-
Veiligheid
De achteruitrijcamera komt goed van pas om parkeerongelukjes te voorkomen en de ledkoplampen van de Style-versie zijn erg efficiënt ’s nachts. De automatische wisseling tussen grote lichten en dimlichten lijkt te gebeuren zonder andere weggebruikers op stang te jagen. Standaard beschikt de Karoq over frontale airbags, knieairbags en gordijnairbags. Hij kreeg vijf sterren van EuroNCAP. Veel van de rijhulpsystemen zijn wel optioneel.
-
Comfort
Comfort is een van de sterkste punten van de Karoq. Skoda lijkt graag de stilte van de TSI in de verf te zetten: alleen onder zware belasting zul je de turbobenzine horen. Ook rij- en windgeluiden zijn goed gefilterd. In zijn segment is de Karoq geen kleintje, wat zich vertaalt in een grotere binnenruimte. Daarbij valt vooral de hoofdruimte op, de beenruimte achterin is gemiddeld. De achttienduimwielen zijn het minst comfortabel bij lage snelheden.
-
Praktische kant
Skoda lijkt werkelijk aan alles te hebben gedacht. De klassieke slimme toepassingen (een geïntegreerde paraplu en een meegeleverde ijskrabber) krijgen nu aanvulling van de optie om de stoelen achteraan volledig te verwijderen. Daardoor kan tot 1.800 liter laadvolume ontstaan, wat bijna de ruimte van een Mercedes E-Klasse Break is. De breed openzwaaiende deuren vereenvoudigen de instap, zowel voorin als naar de achterbank.
-
Connectiviteit
Standaard levert Skoda al een mooi multimedia-systeem met aanraakscherm in de Karoq. Met de link naar je smartphone voeg je daar zo navigatie aan toe, waardoor je eigenlijk al over een behoorlijk volledig systeem beschikt. Zelfs met de tien luidsprekers van het Canton-audiosysteem blijft Skoda wat audiokwaliteit betreft wat achterlopen op de concurrentie. Qua gebruiksgemak is dit dan weer een van de beter te bedienen multimediasystemen.
-
Budget
De Karoq mag dan wel de scalp van de Tiguan opeisen, maar hij houdt binnen de VW-groep nog voldoende concurrenten over. Wie op de prijs let, zal merken dat hij bij Seat beter bediend is. En wie ruimte zoekt, zal merken dat een Kodiaq niet zo gek veel duurder is. Dankzij een goede uitrusting beschik je wel al meteen over een erg volledige auto, met bovendien betaalbare opties. De fiscus maakt de 1.5 TSI interessanter dan de 1.6 TDI, al zijn er gewestelijke verschillen.
De Karoq maakt met zijn vele handige snufjes Skoda’s baseline Simply clever helemaal waar. Maar het prijsverschil met de Kodiaq vinden we te beperkt om het te negeren. Voor 5.000 euro extra krijg je een nog veel handiger auto met de Kodiaq, die verder nauwelijks verschilt van de Karoq. Of het moet zijn dat uw garage echt te klein is voor de Kodiaq, of dat fiscale redenen de doorslag geven om toch voor de Karoq te kiezen. Zelfs binnen zijn eigen segment is de Karoq allerminst de goedkoopste keuze, maar in ruil kan hij wel een grotere veelzijdigheid voorleggen dan veel van zijn concurrenten. En een echt handige auto is binnen het compacte-SUV-segment nog altijd minder voor de hand liggend dan je zou denken. In elk geval lijkt de keuze voor een VW Tiguan lijkt nog maar moeilijk te rechtvaardigen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!