Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Skoda Octavia 1.2 TSI 105

In het kort

  • Techniek

    De 1.2 TSI is stil, trilt niet en verbruikt bijzonder weinig, terwijl hij toch voldoende krachtig voor de dag komt. Zijn enige nadeel is dat hij uitermate hol is onder de 1.500 o/m en bij dat toerental erg brutaal wakker schiet. Maar al bij al vormt hij een prettig alternatief voor een dieselmotor. De manuele zesversnellingsbak is de enige verkrijgbare overbrenging en schakelt met veel gevoel, zij het met vrij lange schakelwegen. De spreiding is aan de lange kant.

  • Wegligging

    Op zijn nieuwe achteras met eenvoudiger architectuur heeft de Octavia het wat lastiger met zijdelingse belasting. Dat uit zich in zeer lichte stuiterneigingen in bochten op erg slechte wegen en stevige tikken van de ophanging bij het overschrijden van dwarsnaden. Desondanks komt de stabiliteit van de Tsjech nooit echt in het gedrang en rijdt hij nog steeds zeer nadrukkelijk veilig en geruststellend. Met slechts 175 Nm op de voorwielen komt de trekkracht nooit in de problemen.

  • Veiligheid

    De veiligheidsuitrusting is erg volledig, met onder andere een knieairbag voor de bestuurder, Isofix-bevestigingspunten op de achterbank en de mogelijkheid om zijdelingse airbags achterin te bestellen. Sommige veiligheidsopties zijn echter zo goedkoop (bandendrukcontrole, volwaardig reservewiel) dat we niet begrijpen waarom ze niet standaard zijn. Spijtig genoeg heeft de Octavia geen recht op de afstandsradar die standaard is op de Volkswagen Golf, die nochtans niet duurder is.

  • Comfort

    De Octavia rijdt doorgaans vrij comfortabel, met uitzondering van de problemen die de achteras heeft om dwarsnaden te verteren. De 1.2 TSI is als vanouds fluisterstil en trillingvrij. De stoelen van de Octavia zitten uitstekend en ook de achterbank is goed gevormd voor twee passagiers; de middelste zitplaats is een beetje vlakker en biedt niet veel steun. Maar dé troef van de Tsjech is de enorme beenruimte achterin, waarmee hij zelfs grote broer Superb begint te bedreigen.

  • Praktische kant

    De toegang tot de zitplaatsen verloopt erg vlot via de grote deuren. De koffer is nog altijd gigantisch en eenvoudig toegankelijk via een enorme vijfde deur, die echter wel vrij zwaar is. In het interieur is de praktische kant niet vergeten, met veel grote bergvakken en zelfs een afzonderlijk bakje voor een telefoon dat de straling van de antenne uit het interieur houdt. De afwerking is zeer goed, maar iets minder dan in de vorige Octavia, met hier en daar wat kwetsbaar aanvoelende plastics.

  • Budget

    De 1.2 TSI is erg zuinig en toch vlot en zal daarom heel wat traditionele dieselrijders die niet zoveel kilometers malen, over de schreef kunnen trekken. Zeker omdat een vergelijkbaar uitgeruste 1.6 TDI een verbijsterende 2.400 euro duurder is én meer lawaai en trillingen produceert. Anderzijds is de Octavia in zijn geheel wel een erg dure knaap geworden en daarvoor biedt hij enkel wat meer beenruimte achterin en iets meer elektronische uitrusting - die op onze testauto's soms haperde.

Skoda Octavia 1.2 TSI 105
Conclusie / Skoda Octavia 1.2 TSI 105

De nieuwe Skoda Octavia is een pak ruimer dan zijn voorganger en biedt een modernere uitrusting. Bovendien is de 1.2 TSI 105 een stille, voldoende krachtige en - vooral - opvallend zuinige krachtbron, die heel wat klanten bij de veel duurdere TDI zal weglokken. Dankzij een veel betere schokdemping rijdt de auto doorgaans ook gezonder, al heeft zijn torsieas het wat lastig met erg grote zijdelingse belasting. Ten slotte is ook de standaarduitrusting fors uitgebreid. Maar dat mag ook wel, want de basisprijs van deze TSI is met liefst 3.500 euro gestegen. Afwachten of het doorgaans rationele Skoda-cliënteel zal willen volgen...

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker