- Score redactie 15.00 /20
De Octavia heeft de primeur om als eerste Skoda het nieuwe en extreem flexibele MQB-platform van de Volkswagen-groep te mogen gebruiken, een architectuur die eerder werd ingewijd door de Audi A3, de Seat Leon en de Volkswagen Golf. Dat betekent dat de Tsjechen nog meer dan voordien in de onderdelenbank van de grote groep konden graaien, terwijl ze toch meer vrijheid genoten om een eigen stempel op het model te drukken. Zo is de wielbasis van de Octavia met 2,69 meter liefst 5 centimeter langer dan die van de Golf, wat uiteraard de nodige extra binnenruimte heeft gecreëerd. Niet dat de Octavia vroeger aan de krappe kant was, want zijn ruime interieur is altijd al een verkoopargument geweest. Een ander voordeel van de nieuwe architectuur is dat door het veelvuldige gebruik van staalsoorten met een hoge trekvastheid (70 procent van het koetswerk) en warmgevormd staal (25 procent, tegenover 6,3 procent voordien) het gewicht kon worden beperkt (Skoda belooft tot 102 kilo gewichtswinst afhankelijk van de versie). Tegelijk is daardoor de structuur stijver geworden, wat zowel de rijprecisie als de botsveiligheid ten goede zou moeten komen.
- Opmerkelijke binnenruimte en koffer
- Praktisch en degelijk interieur
- Aangename en zuinige motor
- Moderne uitrusting
- Veilig en geruststellend rijgedrag
- Gebruiksvriendelijk infotainmentsysteem
- Erg stugge ophanging over dwarsnaden
- Forse prijsstijging t.o.vvoorganger
- Holle motor onder 1.500 o/m
- Afwerkingskwaliteit t.o.vvoorganger
- Kleine elektronische mankementen
- Grote afwijking snelheidsmeter
In dit artikel : Skoda, Skoda Octavia