In het kort
-
Rijdynamiek
De eenliter-driecilinder vormt in combinatie met de goed gespreide manuele zesbak ook in de Octavia Combi een overtuigend aandrijfgeheel. De prestaties zijn toereikend voor het beoogde gebruik, tenzij misschien wanneer je van plan bent om met een caravan en het hele gezin naar het zuiden te trekken. Het weggedrag is gezond en voorspelbaar, terwijl de remmen opgewassen zijn tegen hun taak en de stuurinrichting een toonbeeld in zijn genre is.
-
Veiligheid
Nu de Octavia (als optie) ook kan beschikken over een dodehoekcontrole en een verkeersbordherkenning, is hij helemaal bij qua veiligheidsuitrusting. Een automatische noodremfunctie is wel pas standaard vanaf het tweede niveau, terwijl de basisversie ook als optie verstoken blijft van heel wat veiligheidsitems of rijhulpsystemen. Een volautomatische parkeerassistent neemt je het stuur uit handen bij het parkeren, maar een fileassistent is nog niet van de partij.
-
Comfort
De inzittenden worden goed verzorgd in de Octavia Combi, ook de achterste, die over een zee van ruimte beschikken. Een airco is altijd standaard en vanaf de Ambition heeft die een automatische regeling en twee temperatuurzones. De ergonomie is goed, net als de rijhouding, maar de ophanging kan soms erg droog reageren, met name op kleine wegoneffenheden. Dat zet een beetje een domper op het rijcomfort, toch zeker met de zeventienduimwielen van onze testauto.
-
Praktische kant
De Octavia schrijft functionaliteit nog altijd in het vaandel, zeker in de breakversie Combi. Dat is niet alleen te danken aan het volume van de koffer, maar ook aan zijn regelmatige vormen en moduleerbaar-heid. Daarnaast zijn er de praktische ideetjes van Skoda die het leven moeten vergemakkelijken. Opberg- en aansluitmogelijkheden zijn er voldoende, toch zeker vanaf het tweede uitrustingsniveau. De achterklep kan als optie gemotoriseerd zijn.
-
Connectiviteit
De opgefriste Octavia mag uitpakken met de recentste infotainmentsystemen van de VW-groep en is dus ook qua connectiviteit up-to-date. Naast de mogelijkheid om je smartphone draadloos op te laden zijn ook verschillende onlinefuncties beschikbaar, de ene al nuttiger dan de andere. De mogelijk-heden van het basisnavigatiesysteem (een optie van 645 euro) lijken ons ruimschoots te volstaan. Het kan worden aangevuld met Apple CarPlay, Android Auto en MirrorLink.
-
Budget
De Octavia Combi is niet meer de budgetbreak die de eerste generatie van het model was, maar zit qua prijs op het niveau van mainstreamrivalen als de Opel Astra Sports Tourer of Renault Mégane Grandtour. Wel is hij nog altijd interessanter geprijsd dan zijn Duitse neef, de VW Golf Variant. Qua verbruik bleek de 1.0 TSI opnieuw erg zuinig voor een benzineversie, terwijl de kleine driecilinder ook op fiscaal vlak bijzonder interessant is.
De Octavia Combi heeft zijn Duitse neef, de Volkswagen Golf Variant, nog maar weinig te benijden, behalve dan misschien wat kwaliteitsindruk betreft. Met de facelift behield het model zijn vertrouwde kwaliteiten, maar de update op het vlak van connectiviteit en technologie maakt dat hij weer helemaal bij is. Wie op zoek is naar een functionele gezinswagen en weinig voelt voor een SUV, kan dan ook moeilijk om de Octavia Combi heen, terwijl de 1.0 TSI zich opwerpt als een valabel alternatief voor de eeuwige 1.6 TDI.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!