In het kort
-
Rijdynamiek
De 1.5 TSI verschaft de Scala stevige prestaties. Zijn samenwerking met de DSG7-bak is onberispelijk; alleen bij lage snelheden reageert de aandrijving soms wat bruut. Zelfs met zijn basisophanging vertoont de Scala een dynamisch en aangenaam rijgedrag. Zijn stuur had wat guller mogen zijn met feedback, maar over het algemeen is de kalibratie behoorlijk. De automatische noodremhulp met voetgangerherkenning maakt deel uit van de standaarduitrusting.
-
Veiligheid
Skoda biedt standaard geen laterale airbags achterin of gordijnairbags aan op de Scala. Die kosten 435 euro extra en zijn zelfs niet eens als optie verkrijgbaar op de instapversie Active. Ook voor de knieairbag voor de bestuurder moet bijbetaald worden: 200 euro, ditmaal op alle versies. Een slaperigheidsdetectie kost 40 euro extra en voor een dodehoekcontrole vraagt Skoda een meerprijs van 430 euro. De actieve spoorassistent is dan weer standaard.
-
Comfort
De ruime Scala biedt ruimschoots plaats aan vier volwassenen. De instap is behoorlijk, zeker voor een berline. De manuele airco is standaard, de automatische airco laat zich deels bedienen via ‘echte’ knoppen en deels via het infotainmentscherm (om bijvoorbeeld de luchtstroom aan te passen). De Scala kan uitgerust worden met verwarmbare voorstoelen en een dito achterbank, een verwarmbaar stuurwiel en voorruitontdooiing.
-
Praktische kant
De Scala geeft blijk van een goed ontwikkelde functionaliteit, maar je moet al te vaak via de optielijst passeren om van zijn slimmigheden te kunnen genieten, zoals een omkeerbare koffermat van stof en rubber (45 euro), een verstelbare laadvloer (145 euro), opbergaccessoires voor in de koffer (75 euro) of klaptafeltjes op de achterkant van de voorstoelen (100 euro). Het laadvolume is enorm voor het segment en de typische Simply Clever-snufjes zijn interessant.
-
Connectiviteit
De middelgrote Bolero-tablet van onze Style bleek responsief en ergonomisch, maar vertoonde hier en daar nog enkele ‘bugs’. Op deze versie ben je genoodzaakt om je smartphone te dupliceren om te kunnen gebruikmaken van een navigatiesysteem. Het ‘geïntegreerde’ systeem is voorbehouden voor het topscherm Amundsen, dat 1.295 euro kost. Dat wordt gecombineerd met de Virtual Cockpit, met een digitaal scherm in plaats van de tellers.
-
Budget
Deze high-end Scala heeft nog altijd een lagere catalogusprijs dan zijn directe concurrenten. Maar hij is wel flink duurder geworden dan zijn voorganger, de Rapid Spaceback. Hoewel zijn standaarduitrusting over het algemeen genereus is, moeten we toch wijzen op een aantal kleine lacunes. Gelukkig blijven de opties betaalbaar. Ondanks de stevige prestaties kan het duo 1.5 TSI-DSG7 rekenen op een beperkte gehomologeerde CO2-uitstoot van 113 g/km.
Deze nieuwe Scala lijkt ons beter gewapend om het Europese publiek te bekoren dan zijn voorganger, de Rapid Spaceback. De upgrade als gevolg van zijn nieuwe positionering (met name op het vlak van infotainment en elektronische uitrusting) resulteert evenwel in een fikse prijsstijging. Niettemin kan de Scala prat gaan op zijn weelderige binnenruimte, zijn verzorgde functionaliteit en zijn geslaagde en aangename rijgedrag. Alles bij elkaar genomen is dit een rationeel aanbod, verpakt in een koetswerk met heel wat karakter.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!