- Score redactie 14.67 /20
Omdat hij ondanks een aantal lowcostbeperkingen niet kon rekenen op een superlage prijs, moest de Rapid (Spaceback) zich uiteindelijk tevredenstellen met een figurantenrol in Europa. Met de Scala wil Skoda zijn opvolger evenwel volop in de schijnwerpers zetten. Ook al moet het Tsjechische merk er nóg hogere prijzen voor vragen, het aarzelt niet om zijn nieuwkomer een uitrusting mee te geven op het niveau van de referenties van zijn segment. Maar wacht even, over welk segment spreken we dan eigenlijk?
Officieel positioneert Skoda zijn Scala in het B-segment, zoals zijn neefjes Volkswagen Polo en Seat Ibiza, waarmee hij zijn technische basis deelt. Zijn buitenafmetingen tillen de Scala – Latijn voor ‘ladder’ – evenwel naar een klasse hoger. Met 4,36 meter is zijn koetswerk namelijk 10 centimeter langer dan dat van de VW Golf, die nochtans goed verankerd is in het C-segment… Daarmee valt de Scala pal tussen de Fabia (3,99 meter of 4,26 als Combi) en de Octavia (4,67 meter). In tegenstelling tot zijn broers krijgt de Scala geen breakvariant. Hij houdt het bij één enkele koetswerkversie met een achterkant die – afhankelijk van de versie – wordt geaccentueerd door een naar onderen doorgetrokken achterruit.
- Verhouding buitenmaten-binnenruimte, koffer
- Plezierig weggedrag
- Complete optielijst
- Slimme praktische vondsten
- Efficiënt aandrijfgeheel
- Niet zo aanlokkelijke eindprijs
- Te veel opties
- Brutale DSG-bak bij het vertrekken
- Enkele afwerkingsdetails
- Droge filtering (18" of sportophanging)
In dit artikel : Skoda, Skoda Scala
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!