In het kort
-
Wegligging
De tweeliterdiesel, waarvan we de krachtigste variant testten (175 pk), biedt een flinke dosis rijplezier, temeer omdat hij gekoppeld is aan een goed gespreide versnellingsbak die aangenaam schakelt (behalve wanneer de bak nog niet op bedrijfstemperatuur is). Het enige wat deze door de Oostenrijkse specialist AVL verbeterde motor te verwijten valt, is zijn klank. Het elektrisch bekrachtigde stuur stemt volledig tot tevredenheid en is vrij van parasietracties.
-
Veiligheid
Het is wachten op de crashtestresultaten van EuroNCAP om meer te weten over het echte veiligheidspotentieel van de Korando. Wel kunnen we zeggen dat hij in ieder geval uitgerust is met al het nodige om daar een goede score neer te zetten, ongeacht het uitrustingsniveau. Op de weg rijdt de nieuwe Korando gezond en veilig. De trekkracht zou echter beter kunnen, als gevolg van de banden en het vierwielaandrijvingssysteem, dat een beetje traag reageert.
-
Comfort
De Korando biedt een goed schokdempingscomfort en houdt externe geluiden goed buiten. De rijhouding behoort tot de beste van het segment, doordat de stuurkolom ruim in de diepte kan worden versteld. Alle bedieningsknoppen staan waar je ze verwacht, behalve misschien die van het achtermistlicht en die van de boordcomputer. De beenruimte achterin is erg comfortabel, terwijl de achterpassagiers hun rugleuning ook qua hellingshoek kunnen verstellen.
-
Praktische kant
De laaddrempel is vrij hoog en het koffervolume matig voor het segment, maar de talrijke en ruime opbergmogelijkheden zijn wel te appreciëren. Ondanks het gebruik van harde plastics is de afwerking erg verzorgd en de kwaliteitsindruk beter dan verwacht gezien het prijsniveau. De standaarduitrusting is compleet van bij de instapversie tot rijkelijk in de topversie. Jammer is wel de twijfelachtige afstelling van de regensensor en het feit dat de achterruitwisser een intervalstand mist.
-
Budget
Er bestaat geen compacte SUV met dit vermogen die minder kost en beter uitgerust is dan de Korando. Zijn verbruik klopt echter geen records, terwijl je door de pessimistische brandstofpeilmeter geneigd bent sneller te gaan tanken dan strikt noodzakelijk. De garantie van vijf jaar is een niet te verwaarlozen troef, het is alleen jammer dat die beperkt is tot 100.000 kilometer. De Korando is niet duur, maar zou bij gebrek aan imago wel eens moeilijk herverkoopbaar kunnen zijn.
Wat een weg is er afgelegd sinds we de Actyon testten... De Korando ziet er niet alleen leuk uit, zowel vanbuiten als binnenin, hij is ook uitgerust met een praktisch interieur (met tal van opbergmogelijkheden en een vlakke laadvloer), is stil en biedt een volstrekt bevredigend weggedrag en rijcomfort. Maar hij wordt vooral aangeboden voor een prijs die alle concurrentie tart, ondanks een bijzonder complete standaarduitrusting en een behoorlijke afwerking. Wat wil een mens nog meer? Behalve dan misschien een motor die beter is aangepast aan ons fiscale stelsel, wat hem wellicht zou helpen zijn gebrek aan imago - zijn voornaamste tekortkoming - te compenseren...