In het kort
-
Rijdynamiek
De versie met automaat heeft recht op een onafhankelijke achterwielophanging, die met een manuele bak houdt het bij een starre as… De Rexton is dan ook geen sportieve SUV, maar een echte offroader die op zijn gemak is op de weg en veel capabeler is op het terrein dan al die snobistische SUV’s. Bovendien kan de 4WD-diesel met automaat een geremde sleep van 3,5 ton trekken, terwijl de diesels met manuele bak en/of 2WD het houden bij 2,7 ton en de benzineversies bij 2,3 ton.
-
Veiligheid
Het nieuwe chassis van verlicht staal met ultrahoge trekvastheid werd bedacht met kreukelzones om bij een aanrijding energie te absorberen. Airbags zijn er genoeg: van bij de instapversie twee frontale, twee zijdelingse voorin en twee gordijnkussens over heel de lengte. De Quartz en Sapphire voegen daar nog twee zijdelingse exemplaren achterin en een knieairbag voor de bestuurder aan toe. In de crashtesthistoriek van EuroNCAP is de Rexton niet terug te vinden.
-
Comfort
De zachte achterbank, voorzien van een middenarmsteun, belooft het comfort van een luxe-SUV. Dat is echter buiten de verhoogde vloer gerekend (lees: zonder uitsparingen voor je voeten), die typisch is voor een 4x4 met een ladderchassis. Daardoor zit je achterin met je knieën te hoog om een lange rit te doorstaan. De voorstoelen bieden dan weer de steun van een luxezetel. De diesel blijft erg discreet binnen zijn optimale werkingszone (1.400 tot 3.200 o/m).
-
Praktische kant
Met een lengte van 4,85 meter, een breedte van 1,96 meter en een hoogte van 1,83 meter is het geen pretje om de nieuwe SsangYong Rexton in de stad te parkeren. Hij biedt daarentegen een opmerkelijke binnenruimte, zowel qua hoofdruimte als qua breedte op ellebooghoogte of beenruimte achterin. Om nog maar te zwijgen van de koffer, die gigantisch is. Opbergmogelijkheden zijn er genoeg en ze zijn allemaal goed bruikbaar.
-
Connectiviteit
Het erg praktische 220-voltstopcontact op het uiteinde van de middenconsole is standaard van bij de basisversie Crystal. Hetzelfde geldt voor Apple CarPlay en Android Auto. Dit eerste niveau omvat een aanraakscherm van 8 duim (met radio en mp3-speler), USB- en HDMI-aansluitingen en bluetooth. Een TomTom-navigatiesysteem met een scherm van 9,2 duim is een optie op de Crystal en standaard op de Quartz en de Sapphire.
-
Budget
Eerder dan hem af te meten aan hypothetische rivalen hoopt SsangYong dat de Rexton zijn wereldwijde verkoop een duurzame stimulus kan geven. De Rexton, die ongeacht de gekozen versie extreem goed uitgerust en goed gebouwd is (zowel qua robuustheid als qua verfijning), is geen discountproduct meer zoals voordien, maar schuift een onklopbare verhouding prijs-uitrusting naar voren zonder te beknibbelen op de kwaliteit.
Tot dusver doorstond SsangYong, de derde Koreaanse constructeur, maar moeilijk de vergelijking met zijn rivalen Hyundai en Kia. Die kunnen zich nu zorgen beginnen te maken. Tenminste wanneer het gaat om SUV’s of cross-overs, het enige segment waarin SsangYong zich ophoudt. Met deze tweede generatie van de Rexton zette SsangYong namelijk een gigantische stap voorwaarts inzake algemene kwaliteit. Het resultaat is een onvervalste 4x4 van de oude stempel met een geloofwaardig vleugje luxe en verfijning dat je echt op prijs stelt bij een relaxte rijstijl op vlak asfalt, maar die zijn neus niet ophaalt voor offroadwerk. De Rexton richt zich tot mensen die een zware last (tot 3,5 ton) willen slepen over nauwelijks berijdbare wegen zonder de snobistische SUV’s iets te benijden te hebben, tenzij het speelse weggedrag van een dynamische berline – dat uiteraard tegennatuurlijk is voor dit soort auto’s. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het interessante prijsbeleid en dito waarborgpakket bij SsangYong.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!