Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Subaru Impreza WRX STi

In het kort

  • Wegligging

    Het hart van de STi is een turbomotor van de oude stempel, met een hoge turbodruk en een lage compressieverhouding. De duw in de rug van de 300 paarden is in de Sport-stand duidelijk voelbaar, begeleid door de typische boxerklank. De koppeling is aan de stroeve kant, maar ze heeft dan ook 407 Nm door te geven. De goed gespreide versnellingsbak schakelt stug, maar nauwkeurig. De permanente vierwielaandrijving is een WRC waardig. Het stuur is nauwkeurig en centreert goed, al hadden we het gezien de roeping van de STi op prijs gesteld als de weerstand wat meer uitgesproken zou worden opgebouwd.

  • Veiligheid

    Zoals gewoonlijk bij de sportieve modellen van Subaru voelt het rempedaal stevig aan, zonder overbekrachtiging, wat de dosering vergemakkelijkt. Remkracht en uithoudingsvermogen zijn van de partij. Hoewel hij erg efficiënt is, blijft de STi makkelijk om mee te rijden. De overlangse en dwarse koetswerkbewegingen zetten de onderstuurneiging in de verf, maar door de mogelijkheid om het middendifferentieel te openen blijft enige levendigheid behouden. De STi laat zich verleiden tot overstuur als je remmend de bocht induikt (als die niet te scherp is), of zelfs tijdens het optrekken, dankzij het sperdifferentieel achteraan.

  • Comfort

    De nieuwe generatie van de Impreza WRX STi blijkt minder vermoeiend om dagelijks mee te rijden dan de vorige, omdat de schokdemping bij lage snelheden minder stug is. De filtering is wel nog voor verbetering vatbaar, maar de uitstekende, met alcantara overtrokken Recaro-stoelen komen het algemene comfort ook ten goede. Ook de erg rallyachtige rijhouding is verzorgd. De geluiddemping scoort maar net in de middelmaat, met name omdat er te veel overbrengingsgeluiden hoorbaar zijn.

  • Praktische kant

    De wijde openingshoek van de deuren garandeert een makkelijke instap naar de voorste en de achterste plaatsen. De buitenspiegels die worden opgelegd door de Europese regelgeving, zijn enorm.Als dat zo doorgaat, zullen we straks beter achteruit kunnen kijken dan vooruit... De koffer kan geen recordvolume voorleggen, maar is goed toegankelijk en moduleerbaar. De standaarduitrusting is compleet, zoals gewoonlijk bij Subaru. De afwerkingskwaliteit is van een goed niveau, al ziet het geheel er wat triest uit.

  • Budget

    De Intelligent-modus van de motorsturing (opening van de gasklep, ontsteking, turbodruk) beperkt weliswaar het verbruik, maar de balans is nog altijd minder goed dan met recente motoren met rechtstreekse inspuiting en een hoge compressieverhouding. De onderhoudsintervallen zijn redelijk kort, maar dat is niet zo verrassend gezien het motorpotentieel. De garantie van drie jaar is geruststellend, net als de goede kwaliteitsindruk. Bovendien zou de Impreza WRX STi, die erg snel, goed uitgerust en degelijk gebouwd is, bij de liefhebbers van het merk op een goede herverkoopwaarde moeten kunnen rekenen.

Subaru Impreza WRX STi
Conclusie / Subaru Impreza WRX STi

De prestaties van deze Impreza WRX STi voldoen aan de verwachtingen die zijn uiterlijk oproept: de 300 paarden zijn wel degelijk van de partij en worden optimaal aangesproken door een vierwielaandrijving die een authentieke rallywagen waardig is. Het enige spijtige is dat deze STi veel duurder is dan de gewone WRX-versie, die bij ons uit het Impreza-gamma verdwenen is en daarmee de beste verhouding prijs-prestaties van de voorbije jaren in zijn graf meenam.

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars