In het kort
-
Wegligging
De Baleno komt veilig en gezond voor de dag en geeft op tijd aan wanneer zijn limieten naderen. En in nood waakt het ESP. Zijn stuurinrichting ontgoochelt echter door zijn gebrek aan centreerneiging, wat niet alleen de rechtuitstabiliteit verstoort, maar ook het rijplezier en het comfort van de inzittenden schaadt. Het remsysteem mist dan weer uithoudingsvermogen, maar aangezien de pedaalslag niet langer wordt, lijkt ons dat eerder aan de kwaliteit van de originele remblokken te liggen.
-
Veiligheid
Naargelang hij al dan niet is uitgerust met een automatisch remhulpsysteem kreeg de Baleno vier respectievelijk drie sterren in de EuroNCAP-crashtests met als resultaten 85 en 80 procent voor de bescherming van volwassenen en in beide gevallen 73 en 65 procent voor de bescherming van kinderen en voetgangers. EuroNCAP preciseert dat het interieur stabiel is en dat de inzittenden goed beschermd worden tegen whiplashletsels. Anderzijds blijkt de van de zijdelingse airbags niet altijd correct te werken.
-
Comfort
De hoge rijhouding valt wellicht bij veel mensen in de smaak. Over een regensensor beschikt de Baleno niet, maar we troosten ons met de xenonkoplampen vanaf het tweede niveau (GL+). De Baleno, die in Duitsland een Europese afstelling kreeg, voelt vrij droog aan, maar vervalt nooit in karikaturen. De stoelen voldoen aan de verwachtingen, net als de geluiddemping en de ergonomie. Dankzij de royale wielbasis genieten ook de inzittenden voldoende ruimte. De airconditioning is standaard.
-
Praktische kant
De Baleno wordt systematisch geleverd als vijfdeurs. De toegang verloopt vlot, tenzij in de koffer wegens een aanzienlijk hoogteverschil tussen de tildrempel en de (dubbele) bodem. Het interieur biedt tal van opbergvakken, waar je onder meer waterflessen in kwijt kunt. Visueel valt er weinig aan te merken op de afwerking (behalve dan de te kleine zonneschermen) maar qua gevoelskwaliteit doen de materialen nog altijd vrij goedkoop aan. De standaarduitrusting is compleet vanaf het basismodel.
-
Connectiviteit
De Bluetooth-verbinding is standaard vanaf het basismodel, maar voor een geïntegreerd navigatiesysteem moet je het topmodel kiezen. Dat systeem is vrij eenvoudig, maar de kwaliteit van de spraakbediening is voor verbetering vatbaar. Het koppelen van een smartphone verloopt moeiteloos, maar hier laat de gesprekskwaliteit dan weer te wensen over. Het infotainmentsysteem werd meermaals opnieuw opgestart zonder dat wij daarom hadden gevraagd, en liep zelfs een keer vast.
-
Budget
De Baleno 1.2 wordt aangeboden in drie afwerkingsniveaus, maar zelfs de minst dure daarvan is al volledig uitgerust (met onder meer een klimaatregeling). Bovendien genieten kopers op dit ogenblik interessante lanceringsvoorwaarden (met een korting en overnamepremie voor een totaal van 3.000 euro). Op verbruiksvlak trekt de kleine 1.2 zich meer dan behoorlijk uit de slag. Suzuki biedt een totale waarborg van vijf jaar of 150.000 kilometer, en de pechverhelping is gedurende dezelfde periode geldig.
Naast zijn uitstekende verhouding buitenafmetingen-binnenruimte kan de Baleno ook vanaf het basismodel een volledige standaarduitrusting voorleggen, al verwijten we hem toch enkele tekortkomingen (regensensor en dodehoeksensor niet beschikbaar). De immer discrete 1.2 Dualjet toont zich aangenaam in de stad, maar voelt zich minder in zijn sas op grote wegen, tenzij je hem wat aanport. De Suzuki blijkt dan sneller dan zijn directe rivalen en blijft tegelijk zuiniger.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!