Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Suzuki Swift 1.0 Boosterjet : Veelzijdiger dan ooit

In het kort

  • Rijdynamiek

    De 1.0 Boosterjet geeft de lichte Swift vleugels, zelfs met de relatief lang gespreide versnellingsbak. Het rijgedrag van de kleine Japanner blijft trouw aan dat van zijn voorgangers: levendig en wendbaar. Met een draaicirkel van amper 9,6 meter voelt de bruisende Swift zich perfect thuis in een stedelijke omgeving. Ook op grote verkeersassen blijft het rijplezier van de partij, al had de stuurinrichting wat consistenter mogen zijn en beter mogen centreren.

  • Veiligheid

    De Swift wist onlangs bij EuroNCAP maar drie sterren te scoren. Alleen de topversie GLX mag aanspraak maken op vier sterren, dankzij zijn specifieke veiligheids­uitrusting, met name zijn automatische noodrem­systeem. Jammer genoeg kunnen die voorzieningen zelfs niet eens als optie worden besteld op de andere Swifts. Alle versies beschikken wel over zes airbags en twee Isofix-bevestigingspunten. Alleen de topversie kan echter aanspraak maken op ledkoplampen.

  • Comfort

    Ondanks een over het algemeen harde ophanging kan de Swift rekenen op een doeltreffende filtering van grote wegoneffenheden. Door zijn stugge ophanging gaat hij wel lichtjes springen op een golvend traject. Het ruimtegevoel voorin vaart wel bij de grote hoofdruimte. Dankzij zijn langere wielbasis kunnen nu ook volwassenen comfortabel plaatsnemen op de achterbank. Jammer dat de diepteverstelling van het stuur een voorrecht blijft van de topversie GLX.

  • Praktische kant

    De Swift is alleen nog verkrijgbaar met vijf deuren. De toegang tot de achterbank verloopt dan ook altijd probleemloos. De kofferinhoud, het grootste minpunt van de vorige generaties, groeide met 25 procent, tot 265 liter. De moduleerbaarheid blijft basic, met een in twee ongelijke delen neerklapbare achterbank, die geen vlakke laadvloer vrijmaakt. Qua afwerking betreuren we het gebruik van weinig flatterende harde kunststoffen. Ook de uitrusting vertoont wat lacunes.

  • Connectiviteit

    Alle Swifts 1.0 Boosterjet (GL+ en GLX) hebben standaard een navigatiesysteem met aanraak-scherm, een achteruitrijcamera, een audiosysteem en verschillende verbindingsmogelijkheden voor de smartphone. Naast de bluetoothverbinding, die alle basismogelijkheden biedt (zoals bellen en inkomende sms’jes lezen), kun je via USB ook rekenen op Apple CarPlay, Android Auto of het communicatieprotocol MirrorLink als je van meer diensten wilt gebruikmaken.

  • Budget

    De prijzen voor de Boosterjet-motorversie, die niet verkrijgbaar is met de basisuitrustingsniveaus, beginnen bij 17.890 euro. Reken op meer dan 20.000 euro voor de topversie GLX, die altijd beschikt over een lichte hybrideaandrijving (20.399 euro) of een automaat (20.699 euro). De zuinige Boosterjet geniet een relatief gunstig fiscaal regime. Zoals gebruikelijk biedt Suzuki een volledige garantie en pechverhelping gedurende vijf jaar of 150.000 kilometer.

Suzuki Swift 1.0 Boosterjet : Veelzijdiger dan ooit
Conclusie / Suzuki Swift 1.0 Boosterjet : Veelzijdiger dan ooit

Met zijn aanzienlijk grotere interieur- en kofferruimte vergt de nieuwe Swift minder praktische toegevingen dan zijn voorganger(s). Maar de kleine Japanner wint vooral dankzij de komst van de Boosterjet-­turbomotor duidelijk aan polyvalentie. De kers op de taart is dat hij zijn typische levendigheid en aan­gename rijgedrag heeft behouden. Jammer is wel dat de interieuraankleding basic blijft en dat de moderne uitrustingsvoorzieningen, bijvoorbeeld op veiligheidsvlak, het voorrecht blijven van de (dure) topversie GLX.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker