In het kort
-
Rijdynamiek
De 1.0 Boosterjet geeft de lichte Swift vleugels, zelfs met de relatief lang gespreide versnellingsbak. Het rijgedrag van de kleine Japanner blijft trouw aan dat van zijn voorgangers: levendig en wendbaar. Met een draaicirkel van amper 9,6 meter voelt de bruisende Swift zich perfect thuis in een stedelijke omgeving. Ook op grote verkeersassen blijft het rijplezier van de partij, al had de stuurinrichting wat consistenter mogen zijn en beter mogen centreren.
-
Veiligheid
De Swift wist onlangs bij EuroNCAP maar drie sterren te scoren. Alleen de topversie GLX mag aanspraak maken op vier sterren, dankzij zijn specifieke veiligheidsuitrusting, met name zijn automatische noodremsysteem. Jammer genoeg kunnen die voorzieningen zelfs niet eens als optie worden besteld op de andere Swifts. Alle versies beschikken wel over zes airbags en twee Isofix-bevestigingspunten. Alleen de topversie kan echter aanspraak maken op ledkoplampen.
-
Comfort
Ondanks een over het algemeen harde ophanging kan de Swift rekenen op een doeltreffende filtering van grote wegoneffenheden. Door zijn stugge ophanging gaat hij wel lichtjes springen op een golvend traject. Het ruimtegevoel voorin vaart wel bij de grote hoofdruimte. Dankzij zijn langere wielbasis kunnen nu ook volwassenen comfortabel plaatsnemen op de achterbank. Jammer dat de diepteverstelling van het stuur een voorrecht blijft van de topversie GLX.
-
Praktische kant
De Swift is alleen nog verkrijgbaar met vijf deuren. De toegang tot de achterbank verloopt dan ook altijd probleemloos. De kofferinhoud, het grootste minpunt van de vorige generaties, groeide met 25 procent, tot 265 liter. De moduleerbaarheid blijft basic, met een in twee ongelijke delen neerklapbare achterbank, die geen vlakke laadvloer vrijmaakt. Qua afwerking betreuren we het gebruik van weinig flatterende harde kunststoffen. Ook de uitrusting vertoont wat lacunes.
-
Connectiviteit
Alle Swifts 1.0 Boosterjet (GL+ en GLX) hebben standaard een navigatiesysteem met aanraak-scherm, een achteruitrijcamera, een audiosysteem en verschillende verbindingsmogelijkheden voor de smartphone. Naast de bluetoothverbinding, die alle basismogelijkheden biedt (zoals bellen en inkomende sms’jes lezen), kun je via USB ook rekenen op Apple CarPlay, Android Auto of het communicatieprotocol MirrorLink als je van meer diensten wilt gebruikmaken.
-
Budget
De prijzen voor de Boosterjet-motorversie, die niet verkrijgbaar is met de basisuitrustingsniveaus, beginnen bij 17.890 euro. Reken op meer dan 20.000 euro voor de topversie GLX, die altijd beschikt over een lichte hybrideaandrijving (20.399 euro) of een automaat (20.699 euro). De zuinige Boosterjet geniet een relatief gunstig fiscaal regime. Zoals gebruikelijk biedt Suzuki een volledige garantie en pechverhelping gedurende vijf jaar of 150.000 kilometer.
Met zijn aanzienlijk grotere interieur- en kofferruimte vergt de nieuwe Swift minder praktische toegevingen dan zijn voorganger(s). Maar de kleine Japanner wint vooral dankzij de komst van de Boosterjet-turbomotor duidelijk aan polyvalentie. De kers op de taart is dat hij zijn typische levendigheid en aangename rijgedrag heeft behouden. Jammer is wel dat de interieuraankleding basic blijft en dat de moderne uitrustingsvoorzieningen, bijvoorbeeld op veiligheidsvlak, het voorrecht blijven van de (dure) topversie GLX.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!