Detailtests / Suzuki Swift 1.0 Boosterjet : Veelzijdiger dan ooit
De aanzienlijk lichtere en nóg compactere nieuwe Swift belooft met zijn turbomotor bruisender te zijn dan ooit. Een waardig alternatief voor de Mini tussen de massa concurrenten in het B-segment?
- Score redactie 14.05 /20
De Suzuki Swift, die na de komst van grote broer Baleno bevrijd is van een aantal praktische verplichtingen, kan zich eindelijk weer volop richten op zijn oorspronkelijke missie: klanten verleiden die op zoek zijn naar een compacte en originele auto die veel rijplezier biedt. Kortom: een meer betaalbaar alternatief vormen voor de Britse Mini, waarmee hij zijn (retro)look en zijn kleine rechte voorruit gemeen heeft. Ten opzichte van zijn voorganger geeft deze derde generatie van de Swift – althans sinds het model in het midden van de jaren 2000 zijn wedergeboorte beleefde – zijn driedeurskoetswerk op, maar – ijdel als hij is – weet hij de klinken van zijn achterste zijdeuren wel handig te verstoppen. Tegelijkertijd weigert Suzuki definitief om nog een diesel onder de motorkap te stoppen, zodat het gamma is opgebouwd rond de atmosferische 1.2-viercilinder en een nieuw, drukgevoed 1.0-driepittertje, dat wij hier gedetailleerd voor u testen.
- Degelijke prestaties
- Aangenaam weggedrag
- Verhouding buitenmaten-binnenruimte
- Koffervolume t.o.v. voorganger
- Uitgebreide waarborg
- Uitrustingslacunes
- Star uitrustings- en prijzenbeleid
- Iets te slappe schokdemping
- Trillingen driecilindermotor merkbaar
- Kwaliteit gebruikte kunststoffen
In dit artikel : Suzuki, Suzuki Swift
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands