In het kort
-
Techniek
De 1.4 D-4D werd vrijwel ongewijzigd overgenomen. Deze kleine diesel is hol onder 2.000 o/m, maar gewillig daarboven en onderscheidt zich door zijn lage verbruik, dat mede te danken is aan de betere stroomlijn. De manuele versnellingsbak telt zes verhoudingen en schakelt prettig. Een stop-startsysteem is verkrijgbaar voor een symbolisch bedrag (60 euro). Voor liefhebbers van een automatische overbrenging is er ook een gerobotiseerde versnellingsbak met enkele koppeling.
-
Wegligging
Met zijn 5,5 centimeter lagere dak en zijn koetswerk dat 1 centimeter dichter bij de grond ligt, is de nieuwe Auris beter gewapend om bochten te nemen dan zijn voorganger. Zijn weggedrag is volledig veranderd: het stuur is directer, de auto rolt minder in bochten en heeft een snediger voortrein en een achteras die het ritme goed volgt. De 'eenvoudige' torsieas van deze basisversie doet geen afbreuk aan het uitstekende weggedrag van de krachtiger versies met dubbele driehoeken.
-
Veiligheid
De nieuwe Auris werd nog niet onderworpen aan de beoordeling door het onafhankelijke EuroNCAP. Zijn ontwikkelaars verwachten echter dat hij er het maximum van vijf sterren zal halen. Het model is algemeen genomen goed gewapend qua passieve veiligheid (met onder meer een knieairbag voor de bestuurder), maar doet nog steeds geen beroep op de recentste rijhulpsystemen zoals dodehoeksensoren, een spoorassistent of een automatische remfunctie bij lage snelheden.
-
Comfort
In de nieuwe Auris zit je dichter bij het asfalt, op comfortabele voorstoelen die het lichaam goed ondersteunen. De algemene geluiddemping (van motor, stroomlijn- en rolgeluiden) is overtuigend en we stellen ook de zachte schokdemping op prijs, die niet te lijden heeft onder de eenvoudiger achtertrein van deze basisdiesel. Achterin is het ruimteaanbod behoorlijk, zonder meer, en de middelste passagier zit niet opgescheept met een middentunnel.
-
Praktische kant
Met standaard vijf deuren is de instap eenvoudig. Binnenin betreuren we echter dat de bergvakken schaars en niet erg ruim zijn. De kwaliteitsindruk ging erop vooruit, maar de basisversies maken nog steeds overvloedig gebruik van kunststof. De uitrusting is goed en kan tegen meerprijs worden aangevuld met een hele rist connectiviteitsfuncties. De koffer is praktisch en zijn laadvolume behoorlijk, zonder meer. Deze zomer komt overigens een breakversie uit.
-
Budget
De verhouding prijs-uitrusting mag dan wel goed zijn, het optiebeleid is voor discussie vatbaar, omdat bepaalde accessoires enkel verkrijgbaar zijn op de topversies. De Auris krijgt wel een extra punt voor de garantie: onderdelen en werkuren worden gedurende 5 jaar of 150.000 kilometer gedekt, met tijdens die periode een gratis bijstand. De goede reputatie van Toyota op de tweedehandsmarkt zou een degelijke herverkoopwaarde moeten garanderen.
Door zijn halfhoge architectuur te laten vallen en terug te keren naar het niveau van een klassieke berline zou de nieuwe Auris bij een groter publiek in de smaak moeten vallen. Bovendien komen die proporties zijn weggedrag ten goede: de nieuwe Auris snijdt bochten veel eleganter aan dan zijn voorganger, zelfs met de vereenvoudigde achtertrein van deze basisdieselversie. Die vormt een interessant alternatief binnen het gamma, vooral voor wie lange snelwegtrajecten moet afleggen (zonder al te zeer gehaast te zijn). Natuurlijk verbruikt de hybride nog minder, vooral dan in de stad, die hij bovendien draaglijker maakt met zijn stilte en zachtheid, maar wel voor een veel steviger prijskaartje (+3.240 euro)...