- Score redactie 14.00 /20
De nieuwe Auris werd flink lager dan zijn voorganger, maar is slechts 3 centimeter langer. Hij blijft onder de grens van de 4,30 meter en behoort dus nog steeds tot de meest compacte modellen in zijn segment, wat een voordeel is in de stad. Onder zijn chique kleedje neemt de Auris het platform over van de vorige generatie. Het geheel werd echter lichter en stijver gemaakt (tien procent meer torsieweerstand), dankzij massaal gebruik van hogeweerstandsstaal, vooral dan voor het hogere gedeelte van de auto, wat helpt om het zwaartepunt te verlagen. De stijfheid wordt ook vergroot door nieuwe koetswerkverstevigingen, met name onder aan de auto. Structureel leunt de nieuwe Auris dus erg dicht aan bij zijn meer prestigieuze neef Lexus CT 200h, die eveneens op een stijver en lichter Auris Iplatform is ontwikkeld. De nieuwkomer is niet alleen lichter, maar ook beter gestroomlijnd: de Cx daalt van 0,29 naar 0,28 en de SCx van 0,67 naar 0,61, wat uiteraard een positieve invloed heeft op het brandstofverbruik en dus op de CO2-uitstoot. Op die punten kondigt Toyota een gemiddelde daling aan van 13 procent voor het hele gamma en van 10 procent voor de 1.4 D-4D, die we hier onder de loep nemen. Daaraan kunnen we nog toevoegen dat de compacte Japanner een Europese ziel heeft, aangezien hij grotendeels voor ons continent is ontwikkeld en wordt gebouwd in Groot-Brittannië, naast de Avensis.
- Comfortabele schokdemping
- Efficiënt en veilig weggedrag
- Gewillige motor
- Erg beperkt verbruik
- Uitgebreide connectiviteitsopties
- Design en afwerking t.o.v. voorganger
- Holle motor onder 2.000 o/m
- Weinig bergvakken
- Beperkend optiebeleid
- Karakterloos interieurdesign
- Zicht achteruit niet optimaal
- Nog steeds enkele goedkope kunststoffen
In dit artikel : Toyota, Toyota Auris