In het kort
-
Techniek
Na de Prius II, de vorige Auris, de Lexus CT 200h, de Grand Prius+, de Prius Plug-In en de huidige Auris heeft nu ook de Auris Touring Sports recht op het meest verkochte hybride aandrijfgeheel ter wereld, dat bestaat uit de Atkinson-viercilinder 1.8 VVT-i van 99 pk, gekoppeld aan een elektromotor met 82 pk. Het beperkte meergewicht van de break in vergelijking met de berline (zo'n 30 kilo) verklaart waarom de brugverhouding niet wijzigde en het verbruik binnen dezelfde uitersten blijft.
-
Wegligging
Dat het verbruik en de CO2-uitstoot laag blijven, is te danken aan een stroomlijn die even goed is als die van de berline (Cx van 0,28, tegenover 0,29 voor de Auris I). Net als in de vijfdeurs helpt de herwerkte sturing van de overbrenging om het 'koffiemoleneffect' te beperken. De nikkel-metaalhydridebatterij kreeg een plaatsje onder de achterbank in plaats van in de koffer. Daardoor wordt ze beter gekoeld, wat ook de efficiëntie positief beïnvloedt.
-
Veiligheid
Een knieairbag hoort bij de standaarduitrusting bij Toyota/Lexus. De Auris heeft vijf EuroNCAP-sterren gescoord, die ook voor de break gelden. Het model heeft eindelijk richtingaanwijzers met impulsbediening gekregen. De automatische parkeerassistent werkt sneller, maar het systeem mag niet verstoord worden (raak per ongeluk de versnellingspook aan en het geeft er de brui aan). Hou er bij het parkeren rekening mee dat de Touring Sports 28,5 centimeter langer is dan de vijfdeurs.
-
Comfort
De stoelen werden hertekend met het oog op een betere zijdelingse steun, maar je zit ook dichter bij de vloer, in een houding die je meer betrekt bij het rijden. Ook staat het stuur meer rechtop, terwijl de bekrachtiging een betere feedback geeft. Het onderstel filtert uitstekend. De nieuwe Auris - en ook de Touring Sports - is tegelijk dynamischer en comfortabeler dan de vorige generatie.
-
Praktische kant
Door de plaatsing van de batterij onder de achterbank verliest de koffer van de Touring Sports Hybride niets aan volume (530 tot 1.658 liter). De laaddrempel is lager dan die van de berline en dankzij de dubbele bodem kun je het laadvlak omhoogbrengen tot het niveau van de neergeklapte rugleuning. Naast een interessante kofferinhoud biedt de hybride Auris break ook evenveel ruimte op de achterbank als de berline - in de breedte, maar ook, en vooral, qua knieruimte.
-
Budget
Ook hier schuift Toyota wat op richting Lexus. Het dashboard krijgt een strook in gestikt leer, de aansluitnaden zijn netjes: de kwaliteitsindruk is dus goed, in tegenstelling tot bij de vorige Auris, die op dit vlak zwaar tekortschoot (goedkoop uitziend tapijt, soms matige aankleding en onzuivere uitsnijdingen). Ook de uitrusting is verbeterd. Dat verklaart de prijsstijging: een Yaris Hybride is nu bijna even duur als de Auris HSD destijds en de Auris Hybride komt op het niveau van de Prius II...
Door een bredere waaier aan koetswerkvarianten aan te bieden op basis van één enkel model toont deze Auris Touring Sports aan dat een HSD-hybride een auto als alle andere is geworden, met evenveel binnenruimte en een even grote en bruikbare koffer. Daarvoor moet je geen enkel off er brengen van welke aard dan ook. De Touring Sports demonstreert dit in al zijn glorie. Het bewijs: naast een maximale kofferinhoud van 1.658 liter en de mogelijkheid om een extra koffer op de dakrails te monteren, mag deze HSD - voor het eerst - een kleine aanhangwagen slepen. Een auto dus waarmee we met plezier op vakantie zouden vertrekken...