In het kort
-
Techniek
De Grand Prius+ is de eerste full hybrid eenvolumer met zeven zitplaatsen, maar ook de eerste niet-herlaadbare hybride Toyota met een lithium-ionaccu. Die is compacter dan de NiMH-batterij van de andere hybrides van het merk en 8 kilogram lichter. Haar vermogen blijft onveranderd, net als dat van de 1.8-benzine met Atkinsoncyclus (99 pk) en de elektromotor (82 pk). Het hybride aandrijfgeheel kreeg een kortere brug, om de 125 kilogram extra ten opzichte van de berline te compenseren.
-
Wegligging
Door de grotere torsiestijfheid ten opzichte van de berline kon de ophanging minder hard worden afgeveerd. De silent-blocs werden aangepast aan het hogere laadvermogen (620 kilogram tegenover 435). Als gevolg van het minder directe stuur is de bekrachtiging minder levendig, maar ook natuurlijker. De Grand Prius+ introduceert een systeem dat duik- en steigerbewegingen intoomt door het koppel van de elektromotor onmiddellijk - en onmerkbaar - aan te passen.
-
Veiligheid
Net als op de andere hybride Toyota's kunnen de tractie- en de stabiliteitscontrole niet uitgeschakeld worden. Ook de Hill Start Assist maakt deel uit van de verzameling rijhulpsystemen in de basisuitrusting. Enkel het hoogste uitrustingsniveau heeft recht op het crashpreventiesysteem, een extra functie van de snelheidsregelaar (standaard voor de drie uitrustingsniveaus). Inzake passieve veiligheid telt de Grand Prius+ zeven airbags, waaronder een knieairbag voor de bestuurder.
-
Comfort
In de Lounge kunnen de inzittenden minder genieten van de soepelheid van de ophanging, omdat die versie sowieso op zeventienduimvelgen staat. Die grotere wielen staan ook een recordverbruik in de weg. Wind- en rolgeluiden worden echter zeer goed weggefilterd. De enige valse noot is afkomstig van de plotse toerentalsprongen die de viercilinder maakt bij het hernemen in Power-modus, een reflex die nog iets sneller naar boven komt wanneer de auto zwaar geladen is.
-
Praktische kant
Het interieur werd slim ingericht, vertrekkende van een 8 centimeter langere wielbasis, met het vrijwaren van het laadvolume als belangrijkste aandachtspunt. De lithium-ionaccu kon dus zeker niet in de koffer blijven. Dankzij zijn beperkte afmetingen kon die verplaatst worden naar de middenconsole, waardoor het bergvak onder de armsteun wat kleiner werd. De talrijke andere opbergvakjes zijn goed ontworpen. We tellen vijf bekerhouders en vier deurvakjes, elk met een flessenhouder.
-
Budget
Betrouwbaarheid en levensduur zijn bekende kwaliteiten van het hybridesysteem van Toyota. Het is ontworpen om lang mee te gaan, maar ook om te werken zonder overdadige belasting. De eenvolumer haalt de lage verbruikscijfers van de berline op minder dan een halve liter na, wat zeer billijk is gezien het meergewicht en de ingekorte brugverhouding. Verder is de basisprijs redelijk voor een echte zevenzitter die zeer behoorlijk uitgerust en bovendien fiscaal zeer interessant is.
We wilden één kwestie tot op het eind houden: een trekhaak en dakkoffer zijn niet mogelijk op deze Grand Prius+. Zo'n toebehoren zouden de roeping van de hybride eenvolumer alleen maar oneer aandoen en de rijervaring vergallen... Vergeet het dus maar om gepakt en gezakt met zes passagiers op reis te gaan met de Prius. De zevenzits-Prius is minder een kampeerauto dan wel een ideale pendelaar voor elke dag. Om naar het werk te gaan, boodschappen te doen, de kinderen te voeren, taxi te spelen of om, wanneer de gelegenheid zich voordoet, meubels of andere grote voorwerpen te vervoeren. Vanuit die visie heeft Toyota het slim bekeken.