Detailtests / Toyota Grand Prius+
De Toyota Prius, destijds geboren als lelijk eendje, heeft zich in de loop der jaren ontpopt als een succesvolle vijfdeurs. En nu wordt hij als Grand Prius+ een eenvolumer met zeven zitplaatsen.
- Score redactie 16.00 /20
De Prius behaalde zijn voorlopige evolutionaire hoogtepunt in 2009, gesterkt door zijn hybride aandrijfgeheel van 136 pk. Die combinatie verbrandingsmotor-elektromotor moet haar tijd ver vooruit geweest zijn, aangezien we ze (bijna) ongewijzigd terugvinden in de Grand Prius+. De enige belangrijke aanpassing betreft de batterij. In deze compacte eenvolumer gaat het niet langer om een nikkel-metaalhydrideaccu (NiMH), maar om een lithium-ionbatterij (Li-ion). Dat was nodig om interieurruimte te sparen, zodat zeven passagiers een plaatsje kunnen vinden, zonder daarbij de koffer op te offeren. Bij een identieke spanning (202 volt), identiek vermogen (27 kW) en identieke energiecapaciteit (1,1 kWh) neemt een lithium-ionbatterij minder plaats in dan een NiMH-exemplaar en weegt de accu 8 kilo minder, wat resulteert in een gewicht van 34 kilogram.
- Echt aangename pendelauto
- Uitzonderlijk zuinig voor een zevenzitter
- Ergonomie, rijgemak
- Interieurinrichting en uitrusting
- Makkelijk toegankelijke tweede zitrij
- Laadvolume onaangetast door batterijen
- 'Koffiemoleneffect' bij kickdown
- Kleine koffer in zevenzitsconfiguratie
- Dakkoffer of trekhaak niet verkrijgbaar
- Rijplezier op snelle trajecten
- Ruimte en toegang derde zitrij
- Tweede en derde stoelrij niet uitneembaar
In dit artikel : Toyota, Toyota Grand Prius+
Tests
Onze tests
De concurrenten
Volkswagen Amarok 2.0 TDi 180 4x4 Auto. Highline Heavy Duty
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands