Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Toyota Verso 1.8 Multidrive S & 2.0 D-4D

Toyota Verso 1.8 Multidrive S & 2.0 D-4D #1

In het kort

  • Wegligging

    De dieselmotor blinkt niet uit door zijn vermogen, maar is met 310 Nm aan koppel wel erg soepel. De ellenlang gespreide manuele zesversnellingsbak waaraan hij is gekoppeld, is met zijn soms hakerige werking geen wonder van schakelplezier. Doe ons dan maar de pittige en stille 1.8 in combinatie met de geheel schokvrije Multidrive S-CVT... Die vlakt weliswaar de sensaties enigszins uit, maar kwijt zich uitstekend van zijn taak. Het elektrische stuur doet zijn werk naar behoren: precies en mooi afgewogen.

  • Veiligheid

    De remmen van de Verso verrassen, want ze zijn tegelijk krachtig en eenvoudig doseerbaar, terwijl ook hun uithoudingsvermogen boven alle verdenking verheven is. De onderstelingenieurs hebben zich ingespannen om deze eenvolumer een aangenaam rijgedrag te geven en zijn daar vrij goed in geslaagd. De trekkracht is met maximaal 147 pk op de voorwielen probleemloos, maar in snelle bochten verliest de vooras verrassend vroeg grip. Het onderstuur treedt gelukkig wel erg geleidelijk op. De veiligheidsuitrusting is zoals bij alle Toyota’s top.

  • Comfort

    De ophanging van de Verso filtert goed, zonder echter bij de beste van het segment te horen. Voorin zit je uitstekend en een goede rijhouding is eenvoudig te vinden. Gezien het beperkte aantal gadgets en accessoires is de ergonomie complexloos. Op de middelste rij is plaats genoeg, maar wanneer je met zijn zevenen in deze Toyota kruipt, is de ruimte achter de voorstoelen beperkt. De geluiddemping is goed, waarbij de 1.8 nog iets stiller is dan de diesel.

  • Praktische kant

    Voorin en op de middelste rij instappen verloopt probleemloos, maar om helemaal achterin te raken moet je al behoorlijk slank en lenig zijn. Het zicht is zoals in alle eenvolumers gemiddeld. De koffer is ruim, tenzij met de achterste rij rechtop, dan blijft er niet veel plaats meer over. De moduleerbaarheid van de Verso is erg uitgekiend en doodeenvoudig, maar voor wie vaak veel laadruimte nodig heeft, was het nog beter geweest indien de middelste rij kon worden verwijderd. De afwerking van het interieur voelt maar weinig solide aan en oogt somber.

  • Budget

    Beide motoren zijn aangenaam zuinig. Voor een benzinemotor met automaat trekt de 1.8 zich zelfs opmerkelijk goed uit de slag, maar de diesel blijft uiteraard de minst dorstige. Toyota heeft motiveert de onderhoudsintervallen van 15.000 kilometer met zijn goedkopere halfsynthetische olie, maar feit blijft dat je bij de concurrentie langer gewetensrust hebt voor je weer naar de dealer moet. De Verso zit met zijn prijskaartje net iets boven het gemiddelde in zijn segment als je de uitrusting in rekening neemt.

Toyota Verso 1.8 Multidrive S & 2.0 D-4D
Conclusie / Toyota Verso 1.8 Multidrive S & 2.0 D-4D

Om in het dichtbevolkte segment van de compacte eenvolumers een vuist te kunnen maken spelen de Japanners vooral hun bekende kwaliteiten uit en proberen ze niet al te veel te vernieuwen. Toyota weet dat zijn klanten hoofdzakelijk rationele mensen zijn, en het heeft dus geen energie (en geld) verspild aan frivoliteiten of pannegevoelige gadgets. De Verso is op alle vlakken een evolutie van de Corolla Verso en pakt dus nog steeds uit met een uitgekiende moduleerbaarheid en vijf zitplaatsen plus twee noodstoeltjes. In vergelijking met zijn voorganger werd de Verso wel zuiniger en dynamischer. De 2.0 D-4D is een stille krachtbron, maar wie niet veel kilometers rijdt, moet zeker ook de aangename combinatie van de krachtige, zuinige en stille 1.8 met de Multidrive S in overweging nemen.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker