Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Volkswagen e-Up

In het kort

  • Techniek

    Met zijn maximumkoppel dat beschikbaar is van bij de laagste toeren, en zijn echt soepele werking is de elektromotor van de e-Up echt de perfecte bondgenoot om in alle stilte het stadscentrum te doorkruisen. De snelweg kun je met de e-Up natuurlijk maar beter vermijden, want ook al staat hij er goed zijn mannetje, de windgeluiden, de motor die met zijn maximale toerental draait, en het rijbereik dat pijlsnel daalt, zijn veel minder aantrekkelijk.

  • Wegligging

    Het onderstel is in grote lijnen overgenomen van de Up met verbrandingsmotor. Ook hier is het weggedrag dus in alle omstandigheden veilig en gezond, terwijl de e-Up zijn levendigheid behoudt in een opeenvolging van scherpe bochten. Wat het remsysteem betreft, bestaat de uitdaging erin om zo goed mogelijk te regenereren, waarbij de motor - die dan dienstdoet als generator - de auto vertraagt. Door dat spelletje mee te spelen leer je al snel je rijbereik te verlengen.

  • Veiligheid

    Net als het koetswerk en het onderstel is ook de veiligheidsuitrusting als dusdanig overgenomen van de Up. Met zijn vier plofkussens, Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes, stabiliteitscontrole en zelfs automatische noodremfunctie bij lage snelheden is de e-Up op dat vlak helemaal mee. Het oplaadsysteem is dan weer perfect beveiligd, met kabels en stopcontacten die versterkt en waterbestendig zijn om iedere vorm van stroomverlies te voorkomen.

  • Comfort

    Als gevolg van het hogere gewicht (de batterijen wegen 230 kilo) staat de e-Up op een iets stuggere ophanging. De geluiddemping is echter verzorgd, maar de afwezigheid van motorlawaai doet je heel wat andere geluiden ontdekken waaraan je niet gewend bent. Overeenkomstig het oorspronkelijke concept heeft VW de ergonomie in het interieur eenvoudig gehouden. Hier geen speciale bediening of ingewikkelde procedure, je gebruikt de e-Up zoals om het even welke andere stadsauto.

  • Praktische kant

    Aangezien hij nog altijd vijf deuren heeft en aan zijn koffervolume niet werd geraakt - de batterijen werden in de vloer ingeplant - behoudt de e-Up de functionaliteit van de versie met klassieke verbrandingsmotor. De standaarduitrusting is daarentegen uitgebreid, met een automatische airco, verwarmbare voorstoelen en een infotainmentsysteem. Daarin is ook een reeks handige functies geïntegreerd met betrekking tot de elektrische aandrijving.

  • Budget

    De Volkswagen e-Up kost 26.900 euro, wat niet bepaald goedkoop is. Vanuit zuiver economisch oogpunt en bij gebrek aan echte fiscale stimuli voor particulieren is hij trouwens verre van rendabel. Zelfs de logischerwijs lagere onderhoudskosten, noch de uitgebreide garantie (acht jaar of 160.000 kilometer op de batterij én twee takelbeurten naar een oplaadpunt als je zonder stroom valt...) brengen daar jammer genoeg weinig verandering in.

Volkswagen e-Up
Conclusie / Volkswagen e-Up

Een elektromotor past over het algemeen goed bij het karakter van een stadsauto. Dat is niet anders voor deze Volkswagen e-Up, die in de stad heel wat rijplezier biedt, gekoppeld aan een verbazend rijcomfort en een nuluitstoot (tenminste tijdens het rijden). Bovendien werd hij ook voldoende doordacht ontworpen om je buiten de stad te kunnen wagen - op voorwaarde tenminste dat je als bestuurder even rationeel bent en je verplaatsingen goed overdenkt (rekening houdend met de tijd die je nodig hebt om weer op te laden, en de mogelijkheden waar je dat kunt doen). Dan is er enkel nog de cruciale budgettaire kwestie, want naast de fiscale aftrekbaarheid van 120 procent voor bedrijven helpt het gebrek aan reële stimuli voor particulieren absoluut niet om de basisprijs van 26.900 euro te slikken. Een eenvoudige vergelijking tussen ons testverbruik (18 kWh/100 km, voor pakweg 0,25 €/kWh) en dat met een Up 1.0 75 (5,7 l/100 km, met op dit moment een benzineprijs van 1,60 €/liter) evenals tussen de catalogusprijzen van beide versies leert ons dat je al bijna 300.000 kilometer moet rijden met de e-Up vooraleer je winst maakt... Groen rijden is dus niet goedkoop.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker