- Score redactie 14.58 /20
Terwijl sommige constructeurs - zoals Nissan voor de Leaf of Renault voor de Zoé - zweren bij een apart platform voor hun elektrische model, heeft Volkswagen voor de Up een platform ontwikkeld dat geschikt is voor elk type aandrijving, of het nu gaat om een verbrandingsmotor of om een elektromotor. Het batterijenpakket ligt hier op klassieke wijze onder de vloer en benut de volledige ruimte die normaal wordt ingenomen door de benzinetank en het uitlaatsysteem. Op die manier is het hoge gewicht (230 kilo alles bij elkaar) van deze zeventien modules van twaalf cellen ideaal gepositioneerd in het chassis: zo laag mogelijk bij de grond en tussen de assen. Dat verlaagt het zwaartepunt en vermindert tegelijk de polaire inertie. De motor, de versnellingsbak (een enkelvoudige reductiebak) en de elektronische sturing kregen dan weer een plaats onder de motorkap, terwijl achter het 'tankklepje' het (de) stopcontact(en) zit voor de laadkabels. Op enkele details na, zoals de leddagrijlichten in de bumper, het volledig afgesloten radiatorrooster, de afwezigheid van een uitlaat of de opschriften op de deuren en de kofferklep, is de e-Up niet als dusdanig te herkennen en valt hij op het eerste gezicht niet te onderscheiden van een gewone Up.
- Koppel, levendigheid in de stad
- Geruisloze en trillingvrije werking
- Reëel rijplezier, levendig onderstel
- Oplaadmogelijkheden, oplaadgemak
- Doseerbaarheid, efficiëntie energierecuperatie
- Volledig gevrijwaarde functionaliteit
- Catalogusprijs, gebrek aan fiscale stimuli
- Wallboxstopcontact, snellader niet standaard
- Soms delicate trekkracht
- Vrij stugge ophanging
- Weinig praktische achterste zijruitjes
In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Up!