Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 DSG-7

In het kort

  • Techniek

    De 1.6 TDI werd overgenomen van de vorige Golf, maar onderging ettelijke evoluties, voornamelijk om zijn verbruik en CO2-uitstoot naar beneden te krijgen. Dat is ook effectief gelukt, te oordelen aan ons testgemiddelde van 6,2 l/100 km. Zijn 105 pk is misschien niet bijzonder voor zijn cilinderinhoud, maar hij komt wel soepel en gewillig uit de hoek. De DSG7-versnellingsbak staat hem perfect bij, maar zijn respons hangt af van het geselecteerde rijprogramma (Eco, Normal of Sport).

  • Wegligging

    De elektrische stuurbekrachtiging biedt de gewenste feeling en nauwkeurigheid en de bekrachtigingsgraad hangt dan nog af van het gekozen rijprogramma. Het weggedrag is ondanks de gewone torsieas achteraan sereen en nauwkeurig, al vallen er uitgesproken rolneigingen op te merken een gevolg van de keuze om het comfort te bevoordelen. Het weggedrag haalt ook voordeel uit de elektronische sperdifferentieelfunctie XDS (standaard), die helpt om onderstuur tegen te gaan.

  • Veiligheid

    Qua veiligheid neemt de Golf duidelijk voorsprong op zijn rivalen, door niet alleen een knieairbag voor de bestuurder standaard aan te bieden, maar ook een noodremsysteem voor in de stad, het innoverende 'anti-multicrash'-remsysteem, een adaptieve snelheidsregelaar (standaard!) en een hele reeks optionele rijhulpmiddelen (verkeersbordherkenning, spoorassistentie, dodehoekcontrole, botsvoorbereiding, enzovoort). Dat alles maakt van de nieuwkomer een referentie op dit vlak.

  • Comfort

    De bewust comfortabel gekozen ophanging blijkt tegelijk stug en goed filterend, en dus aangenaam, zelfs tijdens langere ritten. De ergonomische sportstoelen van ons testexemplaar droegen bij tot die goede algemene indruk, net als de geluiddemping. Wat dat laatste aspect betreft, laat de motor in vergelijking met sommige rivalen echter te veel van zich horen na een koudstart of onder belasting. De binnenruimte voldoet voorin, achterin is ze niet meer dan behoorlijk.

  • Praktische kant

    Een Golf die van zijn standaarduitrusting een troef maakt, dat we dat nog mogen meemaken... Het belangrijkste is er namelijk, en zelfs een beetje meer, zonder dat het prijskaartje de pan uit rijst. Sommige minder democratisch geprijsde opties kunnen de factuur wel de hoogte injagen. Het laadvolume gaat er met 30 liter op vooruit en zit nu met 380 liter in de middelmaat, zonder meer. De koffer is makkelijk toegankelijk dankzij de lage laaddrempel, maar een echt vlakke vloer zit er niet in.

  • Budget

    De basisprijs van de Golf ligt in de lijn van die van zijn gevestigde rivalen, maar de VW biedt wel een standaarduitrusting en vooral een bouwen afwerkingskwaliteit die ongeëvenaard zijn. Daardoor zal hij ook goed de tand des tijds doorstaan en dus zijn restwaarde behouden op de tweedehandsmarkt. De prijs van bepaalde dure opties zul je echter niet zomaar kunnen doorrekenen bij herverkoop, dus vergeet je rekenmachine niet bij het ondertekenen van de bestelbon.

Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 DSG-7
Conclusie / Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 DSG-7

De Golf VII doet wat denken aan een filmster met een banaal uiterlijk die het dus noodzakelijkerwijs van andere talenten moet hebben. In dit geval is dat een verbluffende bouwkwaliteit en een interieurafwerking die nieuwe maatstaven vastlegt, boven op een aanzienlijk uitgebreide standaarduitrusting die geen (!) gevolgen heeft voor de eindprijs en innoverende technologie waarmee de Golf opnieuw afstand kan nemen van een concurrentie die evenmin stilzit. En aangezien ook de rest van zijn historische basiskwaliteiten (motor, versnellingsbak, weggedrag) nog werd verfijnd, werd de Golf zo verduiveld homogeen dat hij opnieuw de eerste viool kan spelen.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars