In het kort
-
Rijdynamiek
De TSI 130 doet zijn werk in stilte, al produceert hij onder belasting een enthousiasmerende klank. Hij laat zich vooral appreciëren door zijn volle en soepele karakter, maar vertoont weinig enthousiasme in de middelste zone van de toerenteller. De manuele versnellingsbak met zes verhoudingen die hem bijstaat, beschikt over een degelijk geleide pook. Het nauwkeurige stuur voelt natuurlijk aan en biedt een goede consistentie, ongeacht de gekozen modus.
-
Veiligheid
De Golf VIII gooide de knieairbag van de Golf VII overboord. Hij houdt het bij klassieke frontale, laterale en gordijnexemplaren. Als optie (520 euro) kun je daar nog zijdelingse kussens achterin aan toevoegen. Euro-NCAP beloonde deze nieuwe Golf met de maximumscore van vijf sterren, met in het bijzonder 95 procent voor de bescherming van volwassen inzittenden. Qua elektronische rijhulpsystemen zijn Lane Assist en Front Assist standaard, net als Car2X-communicatie.
-
Comfort
De Golf staat op een stugge schokdemping, die wel een goede filtering biedt. In combinatie met de verzorgde geluiddemping kun je dan ook lange ritten afleggen zonder buitensporige vermoeidheid, temeer omdat de rijhouding onberispelijk is. De ruimte achterin is behoorlijk, zonder meer. De airco werkt efficiënt, maar het is wennen aan de bediening, die zich deels links van het stuur en in het submenu van het centrale scherm bevindt.
-
Praktische kant
Met zijn ‘klassieke’ koetswerk biedt de Golf een vlotte instap, net als een makkelijke toegang tot zijn koffer. Het volume van die laatste blijft erg gemiddeld voor het segment (380 liter), maar de koffer is wel makkelijk te benutten dankzij zijn rechte vormen. De moduleer-baarheid blijft basic, met een in twee ongelijke delen neerklapbare achterbank zonder volledig vlakke laadvloer. Opbergmogelijkheden zijn er voldoende en ze zijn ruim. De afwerking is over het algemeen verzorgd.
-
Connectiviteit
De Golf VIII legt de lat hoger op het vlak van de connectiviteit voor de mainstreamrivalen in zijn segment. Er zijn heel wat geconnecteerde diensten (al zijn ze niet allemaal even nuttig). Het navigatie-systeem toont een duidelijke en goed leesbare kaart, maar is niet vrij van bugs (met name wat de steminstructies betreft). Het centrale infotainmentscherm reageert over het algemeen goed, net als de aanraakzones verspreid over het interieur.
-
Budget
De eerste prijzen die de Belgische Volkswagen-invoerder naar voren schuift, positioneren de nieuwe Golf eerder in het premiumuniversum dan in dat van de mainstreamconstructeurs. En dan moet je nog in de buidel tasten om over bepaalde comfort-uitrusting te beschikken. De gebruikskosten zullen echter beperkt zijn dankzij een beperkt reëel verbruik. Met een beetje goeie wil kom je makkelijk onder 7 l/100 km uit.
Hoewel ze op het eerste gezicht minimaal kunnen lijken, maken alle kleine technische verbeteringen die Volkswagen ‘in de schaduw’ aanbracht aan zijn Golf, de nieuwe generatie toch aangenamer in de dagelijkse omgang. In eerste instantie zullen het dan ook die evoluties zijn die het meest geapprecieerd worden. De onmiskenbare, maar ook een beetje verwarrende digitale en geconnecteerde revolutie die deze achtste generatie van de Golf met zich meebrengt, zal allicht meer tijd vergen om in zijn globaliteit op prijs gesteld te worden…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!