In het kort
-
Techniek
De Golf R neemt de 2.0 TSI-motor van de GTI over, maar er werd wel flink aan gesleuteld. Hij ontwikkelt hier 300 pk. De prestaties zijn indrukwekkend en de sfeer van sportiviteit wordt kracht bijgezet door een artificiële geluidsgenerator. De verhouding prestaties-verbruik is gunstig, al verstookt de Golf R meer dan een GTI, deels als gevolg van zijn kortere versnellingsbakspreiding. De DSG-bak is aan te raden voor zijn snelle werking en voor de bijbehorende launch control.
-
Wegligging
Door de stuurinrichting met variabele tandheugel hoef je in scherpe bochten niet te molenwieken. Bij het uitkomen van de bocht kun je zonder nadenken vol op het gas gaan dankzij de vierwielaandrijving, die een feilloze trekkracht garandeert. Deze Golf R is erg efficiënt en altijd makkelijk onder controle te houden, ongeacht de weersomstandigheden. Voor de meest sportieve bestuurders zal hij echter wat te braaf zijn: zijn onderstel is meer gericht op evenwicht dan op uitbundigheid.
-
Veiligheid
Deze R-versie beschikt over dezelfde veiligheidsuitrusting als een gewone Golf. Hij is dus evenzeer uitgerust met de automatische noodremhulp voor in de stad en de Anti-multicrashremfunctie. Andere rijhulpsystemen worden als optie aangeboden (verkeersbordherkenning, automatische grootlichten, een spoorassistent of een botsvoorbereidingssysteem). In de batterij aan airbags bevindt zich ook een exemplaar dat de knieën van de bestuurder beschermt.
-
Comfort
In R-livrei is de Golf een veelzijdige sportieveling die bij dagelijks gebruik echt comfortabel uit de hoek kan komen. Zo laat hij zijn inzittenden plaatsnemen op stoelen die noch te hard, noch te zacht zijn, is zijn schokdemping erg toegeeflijk (zeker met de optionele gestuurde schokdemping in de Comfort-stand) en weet zijn motor bij constante snelheid vrij discreet te blijven. De Golf R is met andere woorden een sportieveling die perfect geschikt is voor dagelijks gebruik.
-
Praktische kant
De R-versie van VW's middenklasser is nog altijd verkrijgbaar als drie- en als vijfdeurs. Die laatste is bijzonder functioneel ingesteld, want achterin instappen levert dankzij de twee achterdeuren geen enkel probleem op. Merk ook op dat het model nu vijf inzittenden mag vervoeren, terwijl er in zijn voorganger slechts vier zitplaatsen waren. Ook de koffer is voldoende ruim, al verliest hij hier 40 liter aan volume als gevolg van het achterdifferentieel en de Haldex-koppeling.
-
Budget
De Golf R is bijna 6.000 euro duurder dan de basis-GTI. Dat is een fikse meerprijs, maar desondanks is deze Volkswagen toch nog de minst dure sportieveling in het besloten clubje van de sportieve middenklassers met vierwielaandrijving en meer dan 300 pk. Voor deze prijs had de basisuitrusting misschien iets uitgebreider mogen zijn. Het garantieprogramma is identiek aan dat voor een klassieke Golf en de onderhoudsintervallen hangen af van de rijstijl van de bestuurder.
De venijnigste versie van de Golf is zeker niet de meest karaktergestoorde onder de supersportieve middenklassers, maar wel een van de meest veelzijdige. Hij is perfect geschikt om in de week comfortabel mee naar je kantoor te rijden zonder al te veel te verstoken of al te veel op te vallen, evenals om de kinderen en bagage mee op vakantie te nemen, maar evenzeer om je ongeacht de omstandigheden in alle veiligheid mee te amuseren. De Golf R brengt sportiviteit dan ook binnen eenieders handbereik en koppelt ze aan een reëel alledaags gebruikscomfort. Nog een troef is dat zijn prijskaartje absoluut gezien weliswaar hoog is, maar dat de Golf R de minst dure vogel is in het erg besloten clubje van de sportieve middenklassers met vierwielaandrijving en meer dan 300 pk.