- Score redactie 15.32 /20
De stamboom van de Golf R-familie krijgt dus nog een vertakking: de jongste is al de vierde met die naam. De geschiedenis van het model begon in 2002, op basis van de Golf IV. Die eerste generatie, die door het leven ging als R32, was al uitgerust met vierwielaandrijving en had in zijn motorcompartiment een dikke atmosferische 3.2-V6 van 240 pk. De cilinders in deze motor waren opgesteld in een gesloten V (15 graden), met één enkele cilinderkop, net zoals bij de Golf III VR6 uit 1992 (een 2.8 met 174 pk). In 2005 kregen we een R-afgeleide van de Golf V, die nog altijd werd aangedreven door de 3.2-V6, maar dan met 250 pk. In 2009 werd een radicale verandering doorgevoerd, met een nieuwe R op basis van de Golf VI. Die kreeg met name een veel kleinere cilinderinhoud, want hij werd aangedreven door de drukgevoede tweeliterviercilinder van de toenmalige GTI, waarvan het vermogen was opgevoerd tot 270 pk. Begin 2013 verscheen op dezelfde basis ook een R Cabriolet, met 265 pk. Die laatste staat nog altijd in de catalogus, maar deelt voortaan de affiche met de nieuwste generatie van de Golf R. Als basis diende natuurlijk het platform van de Golf VII, wat betekent dat de nieuwe R op de lichtere MQB-structuur rust. De motor neemt hij opnieuw over van de jongste GTI, maar dan opgepept tot 300 pk en gekoppeld aan een vierwielaandrijving met een gestuurde koppeling van de jongste generatie.
- Supersportieve prestaties
- Samenspel motor-DSG-versnellingsbak
- Stuurgemak
- Uitstekende trekkracht
- Eindelijk uitschakelbaar ESP
- Makkelijk dagelijks bruikbaar
- Misschien niet radicaal genoeg
- Rempedaal mist bijtkracht
- Springerige ophanging in Sport-stand
- Suggestieve, maar te artificiële klank
- Verlies aan laadvolume
- Enkele krenterige opties
In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Golf