In het kort
-
Techniek
Hij is wat luidruchtig na een koude start en onder belasting, maar verder is de beproefde 1.6 TDI nog altijd erg lineair en soepel, waardoor hij een uitstekend comfort garandeert bij hernemingen en acceleraties. Wel wordt hij jammer genoeg nog altijd gecombineerd met een manuele versnellingsbak met slechts vijf verhoudingen en een nogal lange spreiding. De nakende BlueMotionspaarversie krijgt er echter zes. Toch komt ook de gewone 1.6 TDI 105 zuinig uit de hoek.
-
Wegligging
Ondanks zijn eenvoudige ophangingsarchitectuur bleek onze Golf Variant onverstoorbaar op de weg. Hij rijdt gezond, geruststellend, evenwichtig en zelfs bijzonder efficiënt en geeft blijk van een algemene homogeniteit die enkel bezoedeld wordt door de lichtjes ontoereikende schokdemping. De meest dynamische bestuurders kunnen kiezen voor de adaptieve ophanging Dynamic Chassis Control (1.013 euro), maar volgens ons is die in de dagelijkse praktijk niet onmisbaar.
-
Veiligheid
De Golf Variant krijgt altijd een bijzonder volledige veiligheidsuitrusting. Dat kunnen we alleen maar toejuichen, want het is ooit wel anders geweest bij VW. Zo zijn een automatische noodremfunctie voor in de stad, een knieairbag voor de bestuurder, een stabiliteitscontrole en zelfs een adaptieve snelheidsregelaar altijd standaard. En die uitrusting kan nog worden uitgebreid met de Anti-Multicrash-functie, een optie die redelijk geprijsd is (149 euro). En ook dat is vermeldenswaardig.
-
Comfort
Aangezien de Golf Variant enkel een langere achteroverhang heeft dan de berline, gaat de grotere koffer niet ten koste van de plaats voor de passagiers. Gelukkig maar, want de Golf is niet meteen de riantste qua beenruimte achterin. Verder is de geluiddemping uitstekend, de afwerking onberispelijk en de rijhouding goed, terwijl de standaardophanging een perfect compromis biedt tussen comfort en wegligging, tenminste als je het formaat van de wielen redelijk houdt.
-
Praktische kant
Met een koffer van 605 tot 1.620 liter behoort de Golf tot de referenties van het segment. Met neergeklapte achterbank pakt hij uit met een uitgestrekt, bijna vlak laadoppervlak in het verlengde van de kofferdrempel. Jammer dat je voor een skiluik en een voorste passagiersstoel met neerklapbare rugleuning moet bijbetalen. Er is geen compartimenteringssysteem voor in de koffer, maar de koffervloer is samen te vouwen tot een verticale wand om de oppervlakte in twee.n te delen.
-
Budget
Met zijn basisprijs van rond de 23.000 euro zit de Golf Variant iets boven het gemiddelde van het segment, al gaat het dan over enkele honderden euro's. Daartegenover staat een uitgebreide veiligheidsuitrusting en een onge.venaarde afwerkings- en fabricagekwaliteit - een garantie om de tand des tijds goed te doorstaan en dus een goede waarde te behouden op de tweedehandsmarkt. De soms dure opties verdien je echter niet gegarandeerd terug wanneer je de auto opnieuw verkoopt.
Dankzij zijn langere achteroverhang positioneert de Golf Variant zich tussen de referenties van de categorie op het vlak van het laadvolume. Dat is natuurlijk een niet te verwaarlozen troef voor een break. Het is alleen jammer dat de ontwerpers de gelegenheid niet te baat hebben genomen om de interieurruimte en de moduleerbaarheid van de achterbank te verbeteren. Ten slotte is de Golf zeker niet de goedkoopste van zijn categorie, maar daartegenover stelt hij wel een onberispelijke afwerking, een nog altijd ongeëvenaarde algemene homogeniteit en een behoorlijke standaarduitrusting (met name qua veiligheid en comfort).