Detailtests / Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI 105
Bij de lancering van de Golf VII liet Volkswagen verstaan dat de gebruikelijke koetswerkafgeleides niet lang op zich zouden laten wachten. De eerste in de rij is de break, die zoals gewoonlijk Variant heet.
- Score redactie 15.00 /20
Anders dan bij zijn voorganger hebben de designers er bij het ontwerp van de breakversie van de Golf VII over gewaakt de stilistische identiteit van het model te vrijwaren. De achteroverhang werd met 30 centimeter verlengd, waardoor de Variant in totaal 4,56 meter lang is, een gemiddelde koetswerklengte voor het segment. De wielbasis en de spoorbreedte bleven echter behouden. Het gaat dus nog altijd om het moduleerbare MQB-platform, dat als basis dient voor alle voorwieltrekkers van de groep. Ook het motorenpalet werd overgenomen en bestaat hier uit vier benzinekrachtbronnen en drie diesels. Bij die eerste vinden we de 1.2 TSI met 86 of 105 pk en de 1.4 TSI met 122 of 140 pk, waarvan de krachtigste de variant is met cilinderuitschakeling die werd geïntroduceerd door de Polo BlueGT. Aan dieselzijde omvat het gamma de 1.6 TDI met 90 of 105 pk en de 2.0 TDI met 150 pk.
- Verzorgde assemblage en materiaalkeuze
- Algemeen rijcomfort
- Homogeen en efficiënt weggedrag
- Uitstekend laadvolume
- Erg volledige veiligheidsuitrusting
- Erg intuïtieve algemene ergonomie
- Beperkte moduleerbaarheid achterbank
- Lawaaierige motor (koude start, belasting)
- Wat lange vierde en vijfde versnelling
- Uitrustingslacunes
- Wat traag navigatiesysteem bij adresinvoer
- Weinig originele stijl
In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Golf
Tests
Onze tests
De concurrenten
Seat Leon ST 1.6 TDI 105 Style
Skoda Octavia Combi 1.6 TDI 90 Ambition
Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC Comfort
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands