In het kort
-
Rijdynamiek
De benzinemotor 1.4 TSI werkt altijd perfect samen met de elektromotor en de DSG-zesversnellingsbak. De nieuwe batterij van 13 kWh tilt het elektrische rijbereik naar een hoger niveau (ongeveer 55 kilometer in realiteit), elke dag opnieuw een echte meerwaarde. Het weggedrag is ondanks het extra gewicht van de GTE vrij van kritiek, wat we niet kunnen zeggen van de remmen: de regeneratiefunctie maakt het rempedaal moeilijker te doseren.
-
Veiligheid
De spoorassistent en de automatische afstandsregelaar – met automatische stop-en-vertrekfunctie voor in fileverkeer – maken deel uit van de standaarduitrusting van de GGTE. De drie airbagparen (frontaal en lateraal voorin, gordijnairbags) zijn eveneens standaard en kunnen nog worden aangevuld met knieairbags voor de bestuurder en zijairbags voor de achterpassagiers (540 euro).
-
Comfort
Het onderstel lijkt geen probleem te hebben met het gewicht van het hybridesysteem, en het ophangingscomfort blijft aangenaam in de Passat GTE. Ook qua leefruimte hoeft de GTE niet onder te doen voor een ‘normale’ Passat Variant. Over de ergonomie hebben we geen kwaad woord te zeggen, tenzij dan wat betreft de verschillende rijmodi, die al dan niet verband houden met het hybridesysteem en niet altijd eenvoudig te installeren zijn.
-
Praktische kant
De batterij onder de koffervloer wijzigt niets aan de inhoud van de koffer. Zoals elke Passat Variant beschikt de GTE dus over een aanzienlijk volume van 650 liter, dat bovendien vlot toegankelijk is en naar wens kan worden ingericht. Opmerkelijk voor een hybridewagen is dat de Passat GTE een mooi sleepvermogen van 1.600 kilogram behoudt. Het interieur omvat ook tal van opbergvakken die het dagelijkse leven vereenvoudigen.
-
Connectiviteit
De Passat B8.2 wijdt een heel nieuw infotainment-systeem in, MIB3 gedoopt, en is voortdurend geconnecteerd dankzij een geïntegreerde simkaart. Hoewel het systeem er in eerste instantie complex uitziet, blijkt het erg intuïtief en gebruiksvriendelijk als je de tijd neemt om het te leren kennen. Wanneer een smartphone is aangesloten, kunnen tal van apps worden weergegeven op het scherm en Apple-fans kunnen voortaan draadloos gebruik maken van CarPlay.
-
Budget
Met een prijs van 48.150 euro is de Passat Variant GTE geen weggevertje... Iedereen moet zijn besparing berekenen, maar wie doorgaans minder dan vijftig kilometer aflegt en op zijn bestemming over een laadoplossing beschikt, kan ongeveer 100 kilometer afleggen met 26 kWh (2 x de batterijcapaciteit van 13 kWh) voor een prijs die gevoelig lager ligt dan die van fossiele brandstoffen. Dat is het voordeel van een plug-inhybride...
De Volkswagen Passat Variant GTE weet ons in meer dan één opzicht te overtuigen: hij verenigt de veelzijdigheid van een break met hybridetechnologie onder een opgefrist koetswerk. Zijn nieuwe batterij van 13 kWh geeft hem bovendien een groter elektrisch rijbereik terwijl hij zijn klassiek aangedreven tegenhangers niets hoeft te benijden, noch qua plaatsaanbod, noch qua comfort of zelfs rijgedrag. Toegegeven, met een basisprijs van 48.150 euro is de Passat Variant GTE niet echt een weggever, maar veel oplaadbare hybridebreaks die zo homogeen voor de dag komen, zijn er (nog?) niet...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!