In het kort
-
Rijdynamiek
Volvo zet met de S90 vooral in op comfort. Dat is onder andere te merken aan de zachte samenwerking tussen motor en automaat. Dat wil niet zeggen dat de dynamische kwaliteiten van de auto verwaarloosd zijn. Toch merk je aan alles dat de S90 D4 vooral op een rustige manier door de bochten wil. Het weggedrag is veilig en voorspelbaar en de rijhulpsystemen grijpen discreet in wanneer het nodig is. De overdreven centreerneiging maakt het stuur nodeloos zwaar.
-
Veiligheid
De S90 is standaard voorzien van een zeer volledige veiligheidsuitrusting, met onder andere het City Safe-systeem en IntelliSafe Assist, waarmee zelfs semiautonoom rijden mogelijk is. Jammer is dat een in het dagelijkse verkeer veel nuttigere rijhulp als een dodehoekcontrole op de optielijst staat. Op het moment dat deze test werd uitgevoerd, was nog geen EuroNCAP-beoordeling voor de S90 bekend, maar Volvo kennende zal het hier zeker geen steek laten vallen.
-
Comfort
Volvo blijft trouw aan zijn traditie om de bestuurder te verwennen met eersteklas zitcomfort. De stoelen zitten voortreff elijk en je vindt snel een optimale zithouding. De riante binnenruimte maakt dat ieder zich op zijn gemak voelt. Achterin is het qua hoofdruimte misschien wat nipt voor grote mensen. Een goede geluiddemping fi ltert de meeste rijgeluiden – het is uitzonderlijk dat rij- en motorgeluiden het interieur binnendringen, en dan nog is het nooit echt hinderlijk.
-
Praktische kant
Als Volvo ergens een grote vooruitgang heeft geboekt, dan is het op het vlak van de materiaalkeuze en de afwerking. De S90 is zowel zichtbaar als voelbaar chiquer dan zijn voorganger, de S80. Het interieur is voorzien van de nodige handige opbergvakken. Met een inhoud van 500 liter is de koff er niet de grootste in dit segment, maar dat merk je niet wanneer je bagage laadt. Alleen de vorm van de diepe koff er vraagt om de nodige precisie bij het inladen.
-
Connectiviteit
Wilkins was de geluidsbeleving in de S90 als in een concertzaal. Op de optielijst staat een DAB-radio, maar je kunt ook via internet radio beluisteren. En met de optie Volvo On Call kun je indien nodig een beroep doen op de helpdesk en kun je via je smartphone de status van de auto checken. Het navigatiesysteem optimaal benutten vraagt enige gewenning, maar het doet zijn werk prima… tot het in onze testauto uitviel.
-
Budget
Vergeleken met de concurrentie is de S90 D4 goed geprijsd. Zeker wanneer je de standaarduitrusting vergelijkt. Wie naar de optielijst grijpt, moet opletten dat de rekening niet te hoog oploopt. Een goede studie van optiepakketten en individuele opties is geen overbodige luxe. Met een testgemiddelde van 6,1 l/100 km doet de D4 het goed, maar ons minimumverbruik bewijst dat het nog beter kan. Met zijn CO2-uitstoot van 116 g/km is hij tot 75 procent fi scaal aftrekbaar.
De Volvo S90 D4 is onder andere dankzij een zichtbare en voelbare verbetering van de kwaliteit van zowel materialen als afwerking een meer dan valabel alternatief voor wie op zoek is naar een grote premiumberline. De Zweden leggen zeer verstandig de nadruk op het comfort, zonder daarmee de dynamische kwaliteiten van de auto te zeer te ondermijnen. De tweeliter-turbodiesel met 190 pk past met zijn zachte loop en zijn achttrapsautomaat perfect in deze auto.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!