Detailtests / Volvo S90 D4
De S90 volgt de S80 op, die het als reisberline nooit helemaal heeft kunnen waarmaken tegenover de voornamelijk Duitse concurrentie in dit segment. Daarom betreedt de nieuwe Volvo de arena beter bewapend dan zijn voorganger. Niet alleen qua uitstraling, maar ook technisch gesproken is de grote Zweed enorm geëvolueerd.
- Score redactie 15.00 /20
Zes jaar geleden kocht het Chinese Geely Volvo voor 1,8 miljard dollar van Ford. Na die overname volgde een investering van nog eens 11 miljard voor de ontwikkeling van nieuwe platformen, motoren en modellen. In het kielzog van enkele opvallende conceptauto’s was de XC90 vorig jaar het eerste model van het ‘nieuwe’ Volvo. De S90 en de breakafgeleide V90, die stilistisch hetzelfde pad bewandelen, zijn de volgende in de rij. De S90 staat net als de XC90 op het gloednieuwe SPA-platform (Scalable Product Architecture) en is aanzienlijk groter dan zijn voorganger. Met 4,96 meter is hij bijna 11 centimeter langer dan de S80, terwijl de wielbasis met 10,6 centimeter groeide. Hiermee is de reisberline zelfs iets langer dan de al behoorlijk uit de kluiten gewassen XC90, die tot zeven inzittenden kan vervoeren. Maar zijn formaat is niet de enige troef van de S90, die de koper wil verleiden met een uitgepuurd design met een duidelijk Scandinavisch tintje. En, hoe kan het ook anders, met een uitgebreide veiligheidsuitrusting.
- Sterk verbeterde kwaliteit
- Uitstekende rijhouding
- Zeer volledige veiligheidsuitrusting
- Hoogstaand comfort
- Aangename automaat
- Weinig stuurgevoel
- Overdreven centreerneiging stuur
- Motorgeluid bij koude start
- Vormgeving koff er
- Bediening leidt aandacht af
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands