In het kort
-
Rijdynamiek
Je zou niet zeggen dat het gecumuleerde vermogen 262 pk bedraagt, maar toch zijn de prestaties goed. De gerobotiseerde versnel-lingsbak weet het tempo bij te benen, maar deze plug-in-SUV geeft blijk van een tamelijk plomp weggedrag en kampt met wat trekkrachtverliezen bij het uitkomen van de bocht. Bovendien blijkt de doseerbaarheid van de remmen door de energierecuperatie-functie in het begin van de pedaalslag problematisch bij een dynamische rijstijl.
-
Veiligheid
De actieveveiligheidsuitrusting is standaard rijkelijk en de passieve veiligheid is uitstekend, getuige de vijfsterrenscore van de klassieke XC40’s na de beoordeling door EuroNCAP. Deze hybrideversie, waarvan de batterijen zich in het midden van het interieur bevinden, beschermd tegen schokken, brengt geen extra risico’s mee. Isofix-bevestigingspunten vind je op de achterste buitenste plaatsten, maar niet voorin.
-
Comfort
De stoelen zitten aangenaam en comfortabel. De sportophanging waarmee onze testauto uitgerust was, raden we u echter af, want die veroorzaakt te veel schokken en past niet bij het karakter van deze T5 Recharge. Het is dus goed toeven in deze Zweedse compacte SUV met zijn stijlvolle en ergonomische interieur. Ook goede punten zijn er voor de verhouding buitenmaten-binnenruimte, ook al is de middelste plaats achterin zoals vaak weinig comfortabel.
-
Praktische kant
Terwijl het instappen voor de voorste inzittenden vlot verloopt, is dat voor de achterpassagiers een heel pak minder het geval, door de smallere deuropeningen. Binnenin stellen we de talrijke en praktische opbergmogelijkheden op prijs. De koffer boet wat in aan volume, maar dat blijft behoorlijk en de laadvloer is vlak. De standaarduitrusting is royaal, het dashboard ziet stijlvol uiten de afwerking is meer dan verzorgd.
-
Connectiviteit
Inzake connectiviteit doet de compacte XC40 even goed als zijn duurdere grote broers, want hij gebruikt standaard hetzelfde infotainmentsysteem, met een tabletachtig centraal scherm. Ook de navigatiefunctie is standaard, net als verschillende onlinediensten, zoals het zoeken van oplaadpunten. Ook bluetooth, Apple CarPlay en Android Auto zijn van de partij, net zoals, als optie, een inductielader voor compatibele smartphones.
-
Budget
Deze hybrideversie is duurder dan die met enkel een verbrandingsmotor, maar hij is wel fiscaal voordeliger (in Vlaanderen voor iedereen en in heel het land voor zelfstandigen). Ook de verhouding prijs-uitrusting is interessant in verhouding tot de concurrentie. En met de batterij opgeladen verbruikt dit model weinig of geen benzine tijdens ritten in en om de stad (het elektrische rijbereik schommelt rond de 40 kilometer). Het waarborgpakket is daarentegen maar karig.
Als goede made in Belgium-auto cultiveert de XC40 T5 Recharge de kunst van het compromis: hij vormt een interessant aanbod tussen de versies met enkel een verbrandingsmotor en de volledig elektrische variant, die 15.000 euro duurder is. De technologie is geslaagd (toereikend elektrisch rijbereik, redelijke laadtijd want kleine batterij, efficiënte en performante hybridemodus) en deze plug-in is financieel erg aantrekkelijk voor zelfstandigen (al kan daarin natuurlijk altijd verandering komen…). Maar deze trendy SUV is vooral interessant voor wie weinig kilometers aflegt tussen twee laadbeurten, want met de batterij leeg is het benzineverbruik vrij hoog. De meest dynamische bestuurders zullen ook het gebrek aan vierwielaandrijving betreuren, evenals het weggedrag, dat een tikkeltje plomp is.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!