Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / BMW 740d xDrive: De standvastige zekerheid

Geschreven door Steven Appelmans op

Bij de lancering van de BMW 7-Reeks ging de volledig elektrische i7 met alle aandacht aan de haal. Maar het gamma telt ook nog klassiekere motorvarianten, inclusief de traditionele diesel. Hoe relevant is die 740d anno 2023 nog?

113.950 €
  • Score redactie 16.95 /20

Freude am Fahren heeft verschillende interpretaties. Iets wat ze ook in München zijn gaan beseffen. Enigszins BMW-atypisch deint de nieuwe 7-Reeks dan ook over ’s lands wegen. Die combinatie van een zacht afgestelde schokdemping met luchtveren rondom staat échte dynamiek enigszins in de weg, al kun je je de vraag stellen of dat überhaupt een issue mag zijn in een reisberline van dit kaliber. Wie toch meer standvastigheid wenst, zal sowieso moeten upgraden qua motor. De 740d blijft namelijk als enige 7 verstoken van het Executive Drive Pro en zijn actieve stabilisatorstangen.
Nu, het is ook weer niet dat deze 7-Reeks geen stevig tempo kan aanhouden. In zijn standaardafstelling rondt de 740d zijn bochten comfortabel vlot, een puik compromis dat zeker bij de beste in dit segment mag worden gerekend. Ook dat mag je deels op het conto schrijven van de groeistuip, aangezien de 740d zowel vooraan als achteraan op bredere sporen staat: respectievelijk 44 en 37 millimeter kwam erbij, extra centimeters die vervolgens nog eens worden aangedikt met bredere rubbers (standaard 245/50 R19, in ons geval 255/40 R21 voor- en 285/35 R21 achteraan). 
Te allen tijde bewaar je de voeling met die wielen via de prima bekrachtigde Electronic Power Steering, waarbij de ­bekrachtingsratio nu varieert met de stuurhoek. De koets gaat daarbij net genoeg hangen om de zijdelingse versnelling te kunnen opvangen. De standaard meegeleverde vierwielsturing (Integral Active Steering) verbetert dan weer de stabiliteit (hoge snelheden) en de wendbaarheid (bij lagere snelheden) door 3,5 graden mee dan wel tegen te sturen. 
De fabrieksetting opgeslagen in de Personal-modus is dermate perfect dat we de andere programma’s van de My Mode volledig links hebben laten liggen. Wegens hun beperkte meerwaarde, maar evengoed omdat de keuze voor Theatre (enkel in combinatie met het Theatre Screen achterin), Sport, Relax, Art (dat we voor zijn kunstzinnige uitstraling wel gekozen hebben voor de foto’s), Expressive en Efficiency veel meer aanpassingen met zich meebrengt dan louter mechanische. Van de weergave van het Curved Display over de massagestanden en de kleur van de BMW Interaction Bar (de door leds uitgelichte sierstrook op het dashboard) tot het al dan niet openschuiven van de zonnegordijnen in de deuren, aan de achterruit of onder het panoramische dak, het wordt allemaal bepaald door de modus operandi die je kiest. Wat ronduit vervelend is als je bijvoorbeeld gewoon de schokdemping wat stugger wilt maken of enkel een iets meegaandere gasrespons beoogt. 
Tot daar eigenlijk de enige echte klachten aan het adres van de makers van deze 740d. Over de drieliter-zes-in-lijn kunnen we namelijk alleen maar lyrisch zijn. Als onderdeel van de nieuwste generatie ­modulaire Efficient Dynamics-motoren krijgt ook de diesel ondersteuning van een 48-voltmildhybridesysteem. De elektromotor zit daarbij in de – eveneens nieuwe – Steptronic Sport-achttrapsautomaat ingebouwd, rechtstreeks op de krukas. Daar fungeert hij als een geavanceerd stop-startsysteem dat zijn 18 pk en 200 Nm vooral ten dienste stelt van de vlotheid. In tegenstelling tot bij de pure benzinemotoren (die bij ons niet worden aangeboden) volstaat het vermogen van de 48-voltbatterij wel niet om de 740d (kortstondig) volledig elektrisch aan te drijven.
Voor de beleving maakt dat niet veel uit, want in normale omstandigheden hoor je ook de zelfontbrander nauwelijks: een zachte brom op de achtergrond, meer niet. Trap je de drieliter op zijn staart, dan dikt – samen met het tempo – de bas aan tot een aanstekelijke grol die best aangenaam klinkt. Volgens BMW is dat te danken aan de stalen zuigers die de aluminium exemplaren komen vervangen. Die kunnen niet alleen een hogere verbrandingsdruk aan, maar verfijnen dus ook de uitlaatnoot.
Nogmaals, deze 740d is allerminst een scheurijzer en pretendeert ook nimmer dat te zijn. Maar laat je de 300 pk (228 pk als je voor de fiscaal gunstigere begrensde versie opteert) en 650 Nm (via de elektrische bijstand zelfs kortstondig 670 Nm) de vrije loop – wat instant kan via de Boost-hendel achter het stuur – dan staat deze 2,3 ton wegende limousine 5,8 seconden later wel aan 100 km/u. Een sprint die echter weinig tot niets verandert aan de sereniteit, wegens de zeer lineaire en vlotte vermogensafgifte – daar toont de elektrische installatie zijn echte meerwaarde – die door de xDrive-­vierwielaandrijving (standaard) ook mooi over de vier wielen wordt verdeeld. 

In dit artikel : BMW, BMW 7 Reeks

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker