- Score redactie 16.95 /20
Van bij de eerste meters valt meteen op hoe comfortabel deze EV9 is. De grote 21-duimvelgen van onze GT Line-uitvoering deden ons vooraf wat vrezen voor de filtering, maar dat bleek nergens voor nodig. Integendeel zelfs, de ophanging levert fantastisch werk. Voeg daar de prima steunende stoelen aan toe, met hun ruime verstelmogelijkheden en hun kwaliteitsvolle kunstlederen bekleding, en alle ingrediënten voor een serene rijervaring zijn aanwezig.
De absolute stilte die binnenin heerst, versterkt dat gevoel nog. Hoogstens zijn bij snelheden van 120 km/u en meer wat stroomlijngeluiden boven aan de voorruit hoorbaar, maar dankzij de akoestisch gelaagde zijruiten worden die nooit storend. Maar rolgeluiden bijvoorbeeld, toch vaak een dingetje bij elektrische auto’s, zijn hier zo goed als onmerkbaar. Alleen op ruw asfalt hoor je ze, zij het heel in de verte.
Pittige prestaties
Terwijl de achterwielaangedreven EV9 het bij één motor en 203 pk (en 350 Nm) houdt, zijn de twee AWD-versies dankzij een bijkomende motor voorin 384 pk sterk. Hun maximumkoppel varieert afhankelijk van de uitvoering: 600 Nm in de Earth, 700 Nm in de hier geteste GT Line. Op zich indrukwekkende waarden, maar in het licht van de 2,7 ton die deze klepper op de weegschaal zet, niet eens zo buitensporig.
In de praktijk volstaat het allemaal echter ruimschoots om vlot te kunnen optrekken en versnellen: 5,3 seconden zijn genoeg om de 100 km/u aan te tikken. De initiële duw in de rug is stevig, maar wordt dankzij de goede afstelling van het gaspedaal nooit brutaal. In elk geval voelt deze grote jongen nooit echt sportief aan, hoe snel hij ook mag zijn in een rechte lijn.
Geen ballerina
Nochtans doet de EV9 het op een bochtig parcours verre van slecht, toch niet in het rijprogramma Sport. Koetswerkbewegingen worden in die stand beter in toom gehouden, de elektromotoren hangen beter ‘aan het gas’ en het rempedaal ‘bijt’ wat meer, waarbij de overgangen tussen regeneratief remmen op de elektromotor en fysiek remmen met de schijven onmerkbaar verlopen.
Bij gebrek aan een meesturende achteras hoef je van deze grote elektrische SUV natuurlijk niet de lichtvoetigheid van een ballerina te verwachten, maar echt door het ijs zakken, dat doet de EV9 niet. Temeer omdat zijn stuur zijn weerstand mooi gelijkmatig opbouwt (al blijft het wel wat weinig feedback geven). Hoe dan ook is deze grote SUV niet bedoeld om sprintjes mee te trekken of slalomproeven mee af te werken; dit zijdezachte salon op wielen komt het beste tot zijn recht bij een soepeler, meegaander manier van rijden.
One pedal-modus
Naast de modus Sport zijn er nog drie andere rijprogramma’s: Eco, Comfort en de personaliseerbare stand MY. Die laatste was onze favoriet, waarbij we de Eco-afstelling voor de aandrijving combineerden met de Sport-stuurinstellingen. Verder laat Kia je kiezen uit vier standen voor de energierecuperatie, gaande van freewheelen wanneer je het gaspedaal loslaat, tot een echte one pedal-modus.
Die laatste bleek erg efficiënt en had niet de minste moeite om zelfs een volgeladen auto tijdens een afdaling vanaf 50 km/u tot stilstand te brengen. Op hoofdwegen is een van de twee ‘lichtere’ standen echter meer aangewezen om een vloeiende rijstijl aan te houden. Temeer omdat je sowieso makkelijk kunt switchen tussen de vier standen via de lepels aan het stuur.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!