Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 Kia EV9 (99,8 kWh AWD / GT Line)

Geschreven door Frédéric Kevers op

Met zijn grote formaat en zijn riante interieur werpt de bonkige Kia EV9 zich op als het nieuwe vlaggenschip van de Koreaanse constructeur. Deze elektrische kolos, die net zozeer zijn technologische als zijn functionele aspecten verzorgt, is door zijn slimme prijszetting misschien wel relevanter voor onze markt dan hij op het eerste gezicht lijkt.

80.890 €
  • Score redactie 16.95 /20

Als tweede telg van Kia’s EV-familie neemt de EV9 het E-GMP-platform over van de EV6, inclusief zijn elektrische 800-volt­architectuur. Het accupakket heeft wel een grotere capaciteit, met een inhoud van 99,8 kWh (waarvan 96 kWh bruikbaar). Het kreeg een plekje zo diep mogelijk onder de koffervloer, tussen de voor- en achter­wielen, en helpt op die manier het zwaartepunt dichter bij de grond te leggen.

In theorie kan de batterij als gevolg van die hoogspanningsarchitectuur gelijkstroom laden met 210 kW, waarmee je volgens Kia in 24 minuten het batterijpeil van 10 naar 80 procent kunt brengen. Die 210 kW hebben wij niet gehaald, maar met pieken tot 195 kW en een gemiddelde van 175 kW wisten wij die oefening van hierboven zelfs nog een minuutje sneller te halen.

Preconditionering

Een knappe prestatie, die wel alleen maar mogelijk is als de preconditionering van de batterij actief is. Als je dan een laadstation in de navigatie ingeeft, brengt die functie de cellen op de ideale temperatuur om bij aankomst aan de snellader meteen het volle pond te kunnen laden. Uit nieuwsgierigheid hebben we dezelfde oefening ook nog een keer zonder die preconditionering gedaan, met als resultaat een gemiddeld laadvermogen van ‘maar’ 115 kW, met een piek van net geen 150 kW. In dat geval duurt het een dikke tien minuten langer om het batterijpeil weer van 10 naar 80 procent te krijgen.

Op wisselstroom kan de EV9 driefasig laden met 11 kW, maar het E-GMP-platform is ook geschikt voor bidirectioneel laden, en ondersteunt dus functies rond V2L (Vehicle to Load), V2H (Vehicle to Home) en V2G (Vehicle to Grid). Daarmee kun je respectievelijk andere elektrische apparaten van stroom voorzien (met een maximumvermogen van 3,6 kW) of de elektriciteit uit je batterij voor je huis gebruiken dan wel op het net injecteren (telkens met 11 kW).

Ten slotte zit de EV9 ook vol rijhulpsystemen, waarbij deze grote SUV autonoom kan rijden op niveau twee. Dat betekent dat hij onder meer voorzien is van een adaptieve snelheidsregelaar met rijstrookassistent en stop-and-go-functie, maar ook van een automatische noodremfunctie bij het parkeren. Over het algemeen werken die systemen zoals het hoort, alleen gaan de vele piepjes en waarschuwingen waarmee dat gepaard gaat, snel op de zenuwen werken. En helaas kunnen ze niet allemaal de mond worden gesnoerd.

  • Geteste versie

  • kia EV9 BEV 99.8 kWh GT Line AWD

  • Categorieën

    • SUV's & Crossovers

    Brandstof

    • ELEC

    CO2

    -

    Vermogen

    384 CV

    Lengte

    5015 m

    Koffervolume

    333 tot 2393 L

    Elektrische batterij

    505 km - 22.8kWh/100km

    99.8 kWh - 10.5 kW (AC) - 210 kW (DC)

In dit artikel : KIA, KIA Ev9

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker