Detailtests / SsangYong XLV e-XDi160 : Maatje meer
Met de vorig jaar gelanceerde Tivoli wil SsangYong een doorbraak forceren in het segment van de kleine SUV’s. En nu is er de XLV, de 24 centimeter langere afgeleide voor wie meer bagageruimte nodig heeft.
- Score redactie /20
Een SsangYong-logo op je koetswerk betekende ooit dat je door het leven moest met een look die doorgaans niet unaniem bejubeld werd. Sinds de recentste Korando, waarvan het design werd toevertrouwd aan het Italiaanse Giugiaro, lijkt het Koreaanse merk het roer te hebben omgegooid. En de aantrekkelijk ogende Tivoli kwam die trend vorig jaar nog bevestigen. Een koers die in de smaak lijkt te vallen gezien het succes dat deze eerste B-segment-SUV van het Koreaanse huis oogst.
Zozeer zelfs dat SsangYong heeft beslist om van die uitstekende basis een tweede SUV af te leiden, die ergens tussen het B- en het C-segment inzit. Een verlengde versie van de Tivoli dus, die XLV gedoopt werd (voor eXciting Lifestyle Vehicle) en waarvan de achteroverhang met bijna 24 centimeter werd uitgerekt, met als resultaat een kofferinhoud van meer dan 700 (!) liter. Amper enkele maanden na de lancering van dit nieuwe platform werden van de Tivoli en de XLV samen al meer dan 100.000 stuks verkocht. Lang niet slecht, en al helemaal niet als je bedenkt dat SsangYong heel 2014 maar 150.000 exemplaren heeft verkocht van al zijn modellen samen…
In dit artikel : Ssangyong, Ssangyong XLV
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands