- Score redactie 15.00 /20
Subaru is dé grote specialist in boxermotoren (waarvan de cilinders horizontaal tegenover elkaar liggen) en permanente vierwielaandrijving. Alle modellen van de constructeur die niet gemeenschappelijk zijn met andere merken (op dit moment Toyota) hebben er recht op. Aangezien het publiek vandaag de dag SUV's, cross-overs en verhoogde breaks wil, is het niet verrassend dat die laatste ontwikkeld worden op de kap van de traditionele berline. De Forester wordt bijgevolg nog wat meer SUV, terwijl de Impreza berline er (op onze markt althans) het bijltje bij neerlegt door in de XV te veranderen. Die trend bewijst dat Subaru zijn toekomst veiligstelt door zich meer dan ooit te profileren als een nichemerk. In die zin blijven de technische nieuwigheden natuurlijk schaars. De kleine Japanse constructeur gebruikt dezelfde motoren en versnellingsbakken voor alle verschillende modellen in zijn gamma, waaronder de boxer-diesel, die deze nieuwe Forester ons opnieuw voorschotelt zonder grote wijziging. De enige échte nieuwigheid komt van de tweeliter-turbo van de XT-versie, de eerste boxermotor op benzine bij Subaru die een directe injectie kreeg. Hij kan eventueel worden gekoppeld aan de uitzonderlijke CVT Lineartronic.
- Rijcomfort
- Prestaties en motorkarakter
- Evenwicht (4x4, zwaartepunt)
- Wegligging in alle omstandigheden
- Binnenruimte en zicht rondom
- Functionaliteit boven esthetiek
- Lawaaierige distributie na koudstart
- Wat stroomlijngefluit
- Automaat niet verkrijgbaar
- Gebrek aan motorevoluties op vijf jaar tijd
- Te korte onderhoudsintervallen
- Functionaliteit boven esthetiek
In dit artikel : Subaru, Subaru Forester