In het kort
-
Techniek
De van nature evenwichtige en volledig van aluminium vervaardigde boxer-diesel heeft alles om bij iedereen in de smaak te vallen, al acht Subaru het na vijf jaar nog steeds niet nodig om er verschillende vermogensversies of cilinderinhouden van af te leiden. De diesel-flat four werd stiller en zachter dankzij hydraulische steunen, terwijl allerlei ingrepen hem minder doen verbruiken. Aangezien dat met deze motorarchitectuur nog altijd van cruciaal belang is, is er een oliepeilverklikker.
-
Wegligging
Ten opzichte van het vorige model heeft deze vierde Forester-generatie een 25 millimeter langere wielbasis en vooraan en achteraan respectievelijk 15 en 20 millimeter bredere sporen. Hij werd niet veel zwaarder. Hoewel zijn koetswerk 20 millimeter hoger werd, gaat hij door de bocht zonder daar hinder van te ondervinden en in vergelijking met andere SUV's heeft hij nog altijd het voordeel dat hij een laag zwaartepunt heeft en dat het gewicht symmetrisch verdeeld is over de assen.
-
Veiligheid
Het evenwichtige en veilige weggedrag haalt nog voordeel uit de versterkte koets en de herwerkte stabiliteitscontrole garandeert een toegenomen uitwijkcapaciteit. Andere rijhulpsystemen werden verbeterd, met name de noodremhulp, die niet meer alleen wordt bepaald door de druk op het rempedaal, maar ook door de snelheid waarmee dat wordt ingetrapt. De motorkap verliest zijn luchtinlaat voor de intercooler, waardoor de auto beter scoort qua voetgangerbescherming.
-
Comfort
Niet alleen nam de interieurruimte toe, de nieuwe Forester heeft ook een veel beter filterende ophanging. Rolgeluiden zijn verdwenen, en de trillingen bij stationair toerental en het typische geluid van de boxer-diesel bij het optrekken zijn minder hoorbaar dan voordien. Wel zijn er nog altijd stroomlijngeluiden rond de voorruit, een lacune bij Subaru. Het verstelbereik van de voorstoelen, die het bovenste deel van de rug beter steunen, ging er duidelijk op vooruit.
-
Praktische kant
Het hertekende koetswerk boet aan originaliteit in wat het aan 'packaging' wint. De Forester werd 35 millimeter langer, 15 millimeter breder en 20 millimeter hoger, terwijl de wielbasis met 25 millimeter toenam, allemaal zonder dat de auto zwaarder werd. Beter nog, de Cx-waarde daalde tot 0,33. Verder namen de glasoppervlakken toe, evenals de binnenafmetingen (15 millimeter in de breedte en 120 millimeter meer knieruimte achterin). De kofferopening werd 1 centimeter breder.
-
Budget
De Belgische invoerder kleefde op de instapversie van de diesel-Forester (de al goed uitgeruste Intro) een basisprijs van net geen 30.000 euro. Voor die prijs (of zelfs minder) krijg je bij de concurrentie altijd maar tweewielaandrijving en een meer summiere uitrusting. Subaru blijft daarentegen een onvoorwaardelijke aanhanger van een permanente aandrijving op de vier wielen. De onderhoudsintervallen zijn wel nogal kort en het dealernet is weinig uitgebreid.
De vierde generatie van de Forester zal je beslist niet de indruk geven dat je in het nieuwste van het nieuwste rijdt... Basiswerkgereedschap blijft nu eenmaal hetzelfde. Misschien wordt het handvat in de loop der jaren aangepast, zodat het beter in de hand komt te liggen of beter in je overall past, maar technisch blijft het hetzelfde werktuig. De Forester is een soort multitool, waarvoor geen gebruiksaanwijzing vereist is. Deze 'echte vierwielaandrijver' is in de eerste plaats zo ontworpen dat iedereen er sereen mee kan rijden ongeacht de staat van het wegdek en de weersomstandigheden, terwijl je intussen kunt genieten van een binnenruimte met een geoptimaliseerd comfort. Als je het op die manier bekijkt, is de Forester een meesterkoop bij de compacte SUV's.